Utvikling, drift og utforming av rasteplassene langs riksvei 15 Otta - Bismo
Abstract
I Norge kjører mange av oss bil. Vi er på veieneav mange ulike grunner, og trafikkbildet endrerseg stadig. Det er særlig de lengre turene langsde norske veiene som er bakgrunn for denneoppgaven. Bilferie i Norge har blitt stadig merpopulært, både blant nordmenn og utenlandsketurister. De nasjonale turistveiene i landet er særligattraktive for mange ferierende langs veiene.Rasteplasser er et tilbud for de reisende langs vei,som skal legge til rette for gode pauser og oppfylleulike behov for de mange ulike brukerne.
I dag er finnes det veldig mange rasteplasser, mendessverre er en del av dem av for dårlig kvalitet.Statens Vegvesen har utviklet en strategi for åforenkle og forbedre rasteplasstilbudet i Norge,og dette innebærer færre rasteplasser, menmed høyere kvalitet – samtidig som drifts- ogvedlikeholdsbehovet holdes enklest mulig.
Denne oppgaven er basert på denne strategienog etter et ønske fra Vegvesenet tar jeg for megrasteplassene langs strekningen riksvei 15 Otta-Bismo. Dette er en strekning gjennom et vakkert,nasjonalromantisk landskap hvor det bugnerav tradisjonsrike elementer. For å komme tilde nasjonale turistveiene ‘Sognefjellet’, ‘GamleStrynefjellsvegen’ og ‘Valdresflye’ fra øst, samtJotunheimen nasjonalpark med flere av Norgeshøyeste fjelltopper, blant annet Galdhøpiggen,er det nettopp riksvei 15 fra Otta man må kjøre.Dette er derfor en strekning med mye ferietrafikki høysesong.
Langs riksvei 15 Otta-Bismo finner vi i dagsju rasteplasser av ulik størrelse og kvalitet.Problemstillingen for oppgaven er som følger:Hvordan utvikle og forbedre rasteplasstilbudetlangs riksvei 15 Otta - Bismo på en bærekraftigmåte?
Et ferskt kunnskapsgrunnlag fra litteraturgjennomgangenble avgjørende for mingjennomføring av oppgaven og besvarelse påproblemstillingen. Basert på dette har jeg analysertog drøftet ulike behov og tilstander på rasteplassenelangs denne strekningen, og samtidig utvikletnoen kriterier som jeg kunne dømme ut ifra. Medbakgrunn i dette har jeg kommet med et begrunnetforslag til sanering, samt oppgradering av degjenværende rasteplassene. Med dette forslagethar antall rasteplasser gått fra sju til tre, samt et parsom jeg valgte å konvertere til enkle sidelommer.
Videre valgte jeg én av de gjenværende rasteplassenesom prosjektområde i en avsluttendeprosjekteringsdel. I denne prosjekteringdelenpresenteres et overordnet planforslag forHårrholet rasteplass, hvor bærekraft, bruker- ogdriftsvennlighet, samt stedstilpasning har stått i fokus. In Norway, driving is a common mode oftransportation where people use their carsfor various reasons, and the traffic situation isconstantly changing. This master thesis focuseson the longer trips along Norwegian roads,particularly for car holidays, which have becomeincreasingly popular among both Norwegians andforeign tourists. The national tourist routes areparticularly attractive to many vacationers. Reststops are an important service for travellers alongthe road, which should facilitate quality breaks andfulfil a variety of needs for the different types ofusers.
Currently, there are many rest stops where someare of quite poor quality. The Norwegian PublicRoads Administration has developed a strategyto simplify and improve the provision of reststops in Norway by reducing their numbers, whileincreasing the quality and minimizing operationaland maintenance needs.
This assignment is based on this strategy, andinvolves evaluating the rest areas along thestretch of primary road 15 between Otta - Bismo,at the request of the Norwegian Public RoadsAdministration. This stretch of primary road passesthrough a beautiful and traditionally rich landscape,and leads to several national tourist roads, suchas ’Sognefjellet’, ’Gamle Strynefjellsvegen’ and’Valdresflye’, as well as Jotunheimen NationalPark, including Norway’s highest mountain peak,Galdhøpiggen. This is therefore a stretch with a lotof holiday traffic in the tourist season
.Along primary road 15 Otta-Bismo there arecurrently seven rest stops of different sizes andquality. The research question for this masterthesis is as follows: How to develop and improvethe rest stop services along primary road 15 Otta -Bismo in a sustainable way?
A fresh knowledge base from the literature reviewwas essential for my completion of the assignmentand my solution to the research question. Based onthis, I have analysed and discussed various needsand conditions at the rest stops along this stretch,and at the same time developed criteria by whichI could judge. These analysis and criteria haveinspired my reasoned proposal for remediationand upgrading of the remaining rest stops. Withthis proposal, the number of rest stops has beenreduced from seven to three, and some have beenconverted to simple side pockets.
Furthermore, I chose one of the remaining reststops as a design project for the final part of theassignment. In this design section, an overall planproposal for the Hårrholet rest stop is presented,where sustainability, user and operationalfriendliness, as well as site adaptation have beenin focus.