Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristin Marie Berg
dc.contributor.advisorAsbjørn Stensrud
dc.contributor.authorStrøm, Silje
dc.date.accessioned2023-07-15T16:28:21Z
dc.date.available2023-07-15T16:28:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifierno.nmbu:wiseflow:6839561:54592093
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3079318
dc.description.abstractI Norge kjører mange av oss bil. Vi er på veiene av mange ulike grunner, og trafikkbildet endrer seg stadig. Det er særlig de lengre turene langs de norske veiene som er bakgrunn for denne oppgaven. Bilferie i Norge har blitt stadig mer populært, både blant nordmenn og utenlandske turister. De nasjonale turistveiene i landet er særlig attraktive for mange ferierende langs veiene. Rasteplasser er et tilbud for de reisende langs vei, som skal legge til rette for gode pauser og oppfylle ulike behov for de mange ulike brukerne. I dag er finnes det veldig mange rasteplasser, men dessverre er en del av dem av for dårlig kvalitet. Statens Vegvesen har utviklet en strategi for å forenkle og forbedre rasteplasstilbudet i Norge, og dette innebærer færre rasteplasser, men med høyere kvalitet – samtidig som drifts- og vedlikeholdsbehovet holdes enklest mulig. Denne oppgaven er basert på denne strategien og etter et ønske fra Vegvesenet tar jeg for meg rasteplassene langs strekningen riksvei 15 Otta- Bismo. Dette er en strekning gjennom et vakkert, nasjonalromantisk landskap hvor det bugner av tradisjonsrike elementer. For å komme til de nasjonale turistveiene ‘Sognefjellet’, ‘Gamle Strynefjellsvegen’ og ‘Valdresflye’ fra øst, samt Jotunheimen nasjonalpark med flere av Norges høyeste fjelltopper, blant annet Galdhøpiggen, er det nettopp riksvei 15 fra Otta man må kjøre. Dette er derfor en strekning med mye ferietrafikk i høysesong. Langs riksvei 15 Otta-Bismo finner vi i dag sju rasteplasser av ulik størrelse og kvalitet. Problemstillingen for oppgaven er som følger: Hvordan utvikle og forbedre rasteplasstilbudet langs riksvei 15 Otta - Bismo på en bærekraftig måte? Et ferskt kunnskapsgrunnlag fra litteraturgjennomgangen ble avgjørende for min gjennomføring av oppgaven og besvarelse på problemstillingen. Basert på dette har jeg analysert og drøftet ulike behov og tilstander på rasteplassene langs denne strekningen, og samtidig utviklet noen kriterier som jeg kunne dømme ut ifra. Med bakgrunn i dette har jeg kommet med et begrunnet forslag til sanering, samt oppgradering av de gjenværende rasteplassene. Med dette forslaget har antall rasteplasser gått fra sju til tre, samt et par som jeg valgte å konvertere til enkle sidelommer. Videre valgte jeg én av de gjenværende rasteplassene som prosjektområde i en avsluttende prosjekteringsdel. I denne prosjekteringdelen presenteres et overordnet planforslag for Hårrholet rasteplass, hvor bærekraft, bruker- og driftsvennlighet, samt stedstilpasning har stått i fokus.
dc.description.abstractIn Norway, driving is a common mode of transportation where people use their cars for various reasons, and the traffic situation is constantly changing. This master thesis focuses on the longer trips along Norwegian roads, particularly for car holidays, which have become increasingly popular among both Norwegians and foreign tourists. The national tourist routes are particularly attractive to many vacationers. Rest stops are an important service for travellers along the road, which should facilitate quality breaks and fulfil a variety of needs for the different types of users. Currently, there are many rest stops where some are of quite poor quality. The Norwegian Public Roads Administration has developed a strategy to simplify and improve the provision of rest stops in Norway by reducing their numbers, while increasing the quality and minimizing operational and maintenance needs. This assignment is based on this strategy, and involves evaluating the rest areas along the stretch of primary road 15 between Otta - Bismo, at the request of the Norwegian Public Roads Administration. This stretch of primary road passes through a beautiful and traditionally rich landscape, and leads to several national tourist roads, such as ’Sognefjellet’, ’Gamle Strynefjellsvegen’ and ’Valdresflye’, as well as Jotunheimen National Park, including Norway’s highest mountain peak, Galdhøpiggen. This is therefore a stretch with a lot of holiday traffic in the tourist season . Along primary road 15 Otta-Bismo there are currently seven rest stops of different sizes and quality. The research question for this master thesis is as follows: How to develop and improve the rest stop services along primary road 15 Otta - Bismo in a sustainable way? A fresh knowledge base from the literature review was essential for my completion of the assignment and my solution to the research question. Based on this, I have analysed and discussed various needs and conditions at the rest stops along this stretch, and at the same time developed criteria by which I could judge. These analysis and criteria have inspired my reasoned proposal for remediation and upgrading of the remaining rest stops. With this proposal, the number of rest stops has been reduced from seven to three, and some have been converted to simple side pockets. Furthermore, I chose one of the remaining rest stops as a design project for the final part of the assignment. In this design section, an overall plan proposal for the Hårrholet rest stop is presented, where sustainability, user and operational friendliness, as well as site adaptation have been in focus.
dc.languagenob
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences
dc.titleUtvikling, drift og utforming av rasteplassene langs riksvei 15 Otta - Bismo
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel