dc.contributor.advisor | Kristin Marie Berg | |
dc.contributor.advisor | Asbjørn Stensrud | |
dc.contributor.author | Strøm, Silje | |
dc.date.accessioned | 2023-07-15T16:28:21Z | |
dc.date.available | 2023-07-15T16:28:21Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier | no.nmbu:wiseflow:6839561:54592093 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3079318 | |
dc.description.abstract | I Norge kjører mange av oss bil. Vi er på veiene
av mange ulike grunner, og trafikkbildet endrer
seg stadig. Det er særlig de lengre turene langs
de norske veiene som er bakgrunn for denne
oppgaven. Bilferie i Norge har blitt stadig mer
populært, både blant nordmenn og utenlandske
turister. De nasjonale turistveiene i landet er særlig
attraktive for mange ferierende langs veiene.
Rasteplasser er et tilbud for de reisende langs vei,
som skal legge til rette for gode pauser og oppfylle
ulike behov for de mange ulike brukerne.
I dag er finnes det veldig mange rasteplasser, men
dessverre er en del av dem av for dårlig kvalitet.
Statens Vegvesen har utviklet en strategi for å
forenkle og forbedre rasteplasstilbudet i Norge,
og dette innebærer færre rasteplasser, men
med høyere kvalitet – samtidig som drifts- og
vedlikeholdsbehovet holdes enklest mulig.
Denne oppgaven er basert på denne strategien
og etter et ønske fra Vegvesenet tar jeg for meg
rasteplassene langs strekningen riksvei 15 Otta-
Bismo. Dette er en strekning gjennom et vakkert,
nasjonalromantisk landskap hvor det bugner
av tradisjonsrike elementer. For å komme til
de nasjonale turistveiene ‘Sognefjellet’, ‘Gamle
Strynefjellsvegen’ og ‘Valdresflye’ fra øst, samt
Jotunheimen nasjonalpark med flere av Norges
høyeste fjelltopper, blant annet Galdhøpiggen,
er det nettopp riksvei 15 fra Otta man må kjøre.
Dette er derfor en strekning med mye ferietrafikk
i høysesong.
Langs riksvei 15 Otta-Bismo finner vi i dag
sju rasteplasser av ulik størrelse og kvalitet.
Problemstillingen for oppgaven er som følger:
Hvordan utvikle og forbedre rasteplasstilbudet
langs riksvei 15 Otta - Bismo på en bærekraftig
måte?
Et ferskt kunnskapsgrunnlag fra litteraturgjennomgangen
ble avgjørende for min
gjennomføring av oppgaven og besvarelse på
problemstillingen. Basert på dette har jeg analysert
og drøftet ulike behov og tilstander på rasteplassene
langs denne strekningen, og samtidig utviklet
noen kriterier som jeg kunne dømme ut ifra. Med
bakgrunn i dette har jeg kommet med et begrunnet
forslag til sanering, samt oppgradering av de
gjenværende rasteplassene. Med dette forslaget
har antall rasteplasser gått fra sju til tre, samt et par
som jeg valgte å konvertere til enkle sidelommer.
Videre valgte jeg én av de gjenværende rasteplassene
som prosjektområde i en avsluttende
prosjekteringsdel. I denne prosjekteringdelen
presenteres et overordnet planforslag for
Hårrholet rasteplass, hvor bærekraft, bruker- og
driftsvennlighet, samt stedstilpasning har stått i fokus. | |
dc.description.abstract | In Norway, driving is a common mode of
transportation where people use their cars
for various reasons, and the traffic situation is
constantly changing. This master thesis focuses
on the longer trips along Norwegian roads,
particularly for car holidays, which have become
increasingly popular among both Norwegians and
foreign tourists. The national tourist routes are
particularly attractive to many vacationers. Rest
stops are an important service for travellers along
the road, which should facilitate quality breaks and
fulfil a variety of needs for the different types of
users.
Currently, there are many rest stops where some
are of quite poor quality. The Norwegian Public
Roads Administration has developed a strategy
to simplify and improve the provision of rest
stops in Norway by reducing their numbers, while
increasing the quality and minimizing operational
and maintenance needs.
This assignment is based on this strategy, and
involves evaluating the rest areas along the
stretch of primary road 15 between Otta - Bismo,
at the request of the Norwegian Public Roads
Administration. This stretch of primary road passes
through a beautiful and traditionally rich landscape,
and leads to several national tourist roads, such
as ’Sognefjellet’, ’Gamle Strynefjellsvegen’ and
’Valdresflye’, as well as Jotunheimen National
Park, including Norway’s highest mountain peak,
Galdhøpiggen. This is therefore a stretch with a lot
of holiday traffic in the tourist season
.
Along primary road 15 Otta-Bismo there are
currently seven rest stops of different sizes and
quality. The research question for this master
thesis is as follows: How to develop and improve
the rest stop services along primary road 15 Otta -
Bismo in a sustainable way?
A fresh knowledge base from the literature review
was essential for my completion of the assignment
and my solution to the research question. Based on
this, I have analysed and discussed various needs
and conditions at the rest stops along this stretch,
and at the same time developed criteria by which
I could judge. These analysis and criteria have
inspired my reasoned proposal for remediation
and upgrading of the remaining rest stops. With
this proposal, the number of rest stops has been
reduced from seven to three, and some have been
converted to simple side pockets.
Furthermore, I chose one of the remaining rest
stops as a design project for the final part of the
assignment. In this design section, an overall plan
proposal for the Hårrholet rest stop is presented,
where sustainability, user and operational
friendliness, as well as site adaptation have been
in focus. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences | |
dc.title | Utvikling, drift og utforming av rasteplassene langs riksvei 15 Otta - Bismo | |
dc.type | Master thesis | |