Undersøkelse av 3D-modellering til VR for et bymiljø som egner seg på gatenivå
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/2681629Utgivelsesdato
2020Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (RealTek) [1723]
Sammendrag
Oslo kommune har som mål å bli bedre på medvirkning fra tredjepart og interessenter i sine prosjekter. Det er en gjentakende problemstilling at publikum ikke får nok innsyn tidlig i byplanleggingen, og kommer derfor ikke med tilbakemeldinger før utbyggingen har startet. For å møte publikum på et tidligere stadium og vise hva slags planer kommunen har, er det et ønske om å satse på VR for å øke medvirkningen i tidligere fase. Hvordan kommunen kan ta i bruk VR til medvirkning er utgangspunktet for masteroppgaven.
Oppgaven har som formål å utforske hvordan det kan lages 3D-modeller i VR for et bymiljø som egner seg på gatenivå. Oppgaven fokuserer på ulike programvarer, og hva slags type data, som egner seg til å lage 3D-modeller av bymiljø til bruk av VR. Siden det ikke foreligger noen standard til 3D-mesh per i dag for geodata produksjon, vil modellene bli definert ut ifra egendefinerte visuelle og geometriske krav. Oslo municipality aims to improve on the involvement of third parties and stakeholders in their projects. It is a recurring issue that the public does not get enough insight early on in urban planning, and they therefore do not provide feedback until the development has begun. To meet the public in a former arena and show them what kind of plans the municipality has, it is a wish to invest in VR to increase participation in the earlier phase. How the municipality can use VR for participation is the starting point for the master's thesis.
The purpose of the thesis is to investigate how 3D-models can be created in VR for a streetlevel urban environment. The thesis focuses on different software, and what kind of data, is suitable for creating 3D-models of urban environments for use of VR. As there is no standard for 3D-mesh as of today for geodata production, the models will be defined based on selfdefined visual and geometric requirements.