• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Environmental Sciences and Natural Resource Management (MINA)
  • Master's theses (INA)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Environmental Sciences and Natural Resource Management (MINA)
  • Master's theses (INA)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The expansion of red foxes (Vulpes vulpes) into alpine areas - Effects of human-induced subsidies along roads, and consequences for ground-nesting birds

Lyngen, Joakim
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Lyngen 2016.pdf (1.395Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2399095
Utgivelsesdato
2016-08-15
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses (INA) [593]
Sammendrag
During the past century, the red fox (Vulpes vulpes) has gradually increased its presence in

alpine habitats, threatening endangered species such as the arctic fox (Vulpes lagopus).

Several factors have been suggested as underlying mechanisms: increased access to ungulate

carcasses, the absence of top predators and increased productivity in mountainous areas. My

main objective in this thesis was to investigate if human-induced subsidies along roads could

be identified as one of the contributing factors, i.e. driving red fox expansion into alpine areas.

Potential food resources were registered along road segments on the European highway 6 over

Dovrefjell. The occurrence of red foxes at camera traps were used to record the species’

relation to the highway. I further investigated potential spillover effect of the road, aiming to

estimate predation rate on ground nesting birds (using 90 artificial nests) in relation to the

highway.

Along the road segments, we registered 547 items considered as potential edible garbage, and

17 road-killed small game animals. My results indicated that red foxes were exploiting these

human-induced subsidies along the road. The number of days before a bait was detected by a

red fox, increased with distance to the road. Surprisingly, no predation on the artificial nests

was observed.

I suggest the lower response time of red foxes closer to the European highway to be explained

by a higher red fox density along the road, due to higher food availability. I conclude that the

red fox can benefit from available food along roads and suggests that roads may increase red

fox density and survival in areas with initially low productivity. Roads are thus likely to be a

contributing factor in driving the red fox expansion into alpine areas.

Based on my results, aiming to reduce roads’ positive effect on the red fox and its expansion

into alpine areas, I suggest two measures to reduce the availability of food, by: 1) more

frequent removal of garbage and road-kills along the road, and 2) raise awareness on the

ecological side effects among motorists who throw garbage.
 
I løpet av det siste århundret har rødreven (Vulpes vulpes) gradvis økt sin tilstedeværelse i

alpine områder, og er således en økende trussel mot truede arter, slik som fjellrev (Vulpes

lagopus). En rekke faktorer er foreslått som bakenforliggende mekanismer: økt tilgang til

hjortedyrkadaver, fraværet av topp-predatorer og økt produktivitet i fjellområder. Mitt

hovedmål var å undersøke om menneske-tilførte subsidier langs vei kunne identifiseres som

en av de bakenforliggende mekanismene som driver rødrevens ekspansjon til alpine områder.

Registrering av potensielle matressurser ble registrert langs veg-segmenter på Europaveg 6

over Dovrefjell. Forekomsten av rødrev ved åte-kameraer ble benyttet for å registrere artens

tilknytning til motorvegen. Jeg undersøkte også en potensiell tilleggs-effekt av veien, med

mål om å estimere predasjonsrate på bakkehekkende fugler (ved bruk av 90 kunstige reir) i

forhold til nærhet til veien.

Langs veg-segmentene registrerte vi 547 elementer ansett som potensielt spiselig avfall, og 17

påkjørte småvilt. Mine resultater indikerte at rødreven utnyttet disse menneske-tilførte

subsidiene langs veien. Antall dager før et åte ble oppdaget av en rødrev, økte med avstand til

veg. Overraskende nok, ble ingen av de kunstige reirene predatert.

Jeg foreslår at den lavere tidsresponsen ved nærhet til Europavegen kan forklares med høyere

rødrev-tetthet langs veien, grunnet større mattilgang. Jeg konkluderer med at rødreven kan dra

nytte av tilgjengelig mat langs vei og at veier kan øke rødrevens sannsynlighet for overlevelse

i områder med opprinnelig lav produktivitet. Veier er dermed en sannsynlig medvirkende

faktor til ekspansjonen av rødrev til alpine områder.

Basert på mine resultater, med mål om å redusere den positive effekten veier kan ha på rødrev

og dens ekspansjon til alpine områder, foreslår jeg to tiltak for å redusere tilgjengeligheten til

mat, ved: 1) hyppigere rydding av søppel og påkjørt vilt langs vei, og 2) øke bevisstheten

rundt de økologiske bivirkningene blant bilister som kaster søppel.
 
Utgiver
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit