The expansion of red foxes (Vulpes vulpes) into alpine areas - Effects of human-induced subsidies along roads, and consequences for ground-nesting birds
Master thesis
View/ Open
Date
2016-08-15Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (INA) [593]
Abstract
During the past century, the red fox (Vulpes vulpes) has gradually increased its presence in
alpine habitats, threatening endangered species such as the arctic fox (Vulpes lagopus).
Several factors have been suggested as underlying mechanisms: increased access to ungulate
carcasses, the absence of top predators and increased productivity in mountainous areas. My
main objective in this thesis was to investigate if human-induced subsidies along roads could
be identified as one of the contributing factors, i.e. driving red fox expansion into alpine areas.
Potential food resources were registered along road segments on the European highway 6 over
Dovrefjell. The occurrence of red foxes at camera traps were used to record the species’
relation to the highway. I further investigated potential spillover effect of the road, aiming to
estimate predation rate on ground nesting birds (using 90 artificial nests) in relation to the
highway.
Along the road segments, we registered 547 items considered as potential edible garbage, and
17 road-killed small game animals. My results indicated that red foxes were exploiting these
human-induced subsidies along the road. The number of days before a bait was detected by a
red fox, increased with distance to the road. Surprisingly, no predation on the artificial nests
was observed.
I suggest the lower response time of red foxes closer to the European highway to be explained
by a higher red fox density along the road, due to higher food availability. I conclude that the
red fox can benefit from available food along roads and suggests that roads may increase red
fox density and survival in areas with initially low productivity. Roads are thus likely to be a
contributing factor in driving the red fox expansion into alpine areas.
Based on my results, aiming to reduce roads’ positive effect on the red fox and its expansion
into alpine areas, I suggest two measures to reduce the availability of food, by: 1) more
frequent removal of garbage and road-kills along the road, and 2) raise awareness on the
ecological side effects among motorists who throw garbage. I løpet av det siste århundret har rødreven (Vulpes vulpes) gradvis økt sin tilstedeværelse i
alpine områder, og er således en økende trussel mot truede arter, slik som fjellrev (Vulpes
lagopus). En rekke faktorer er foreslått som bakenforliggende mekanismer: økt tilgang til
hjortedyrkadaver, fraværet av topp-predatorer og økt produktivitet i fjellområder. Mitt
hovedmål var å undersøke om menneske-tilførte subsidier langs vei kunne identifiseres som
en av de bakenforliggende mekanismene som driver rødrevens ekspansjon til alpine områder.
Registrering av potensielle matressurser ble registrert langs veg-segmenter på Europaveg 6
over Dovrefjell. Forekomsten av rødrev ved åte-kameraer ble benyttet for å registrere artens
tilknytning til motorvegen. Jeg undersøkte også en potensiell tilleggs-effekt av veien, med
mål om å estimere predasjonsrate på bakkehekkende fugler (ved bruk av 90 kunstige reir) i
forhold til nærhet til veien.
Langs veg-segmentene registrerte vi 547 elementer ansett som potensielt spiselig avfall, og 17
påkjørte småvilt. Mine resultater indikerte at rødreven utnyttet disse menneske-tilførte
subsidiene langs veien. Antall dager før et åte ble oppdaget av en rødrev, økte med avstand til
veg. Overraskende nok, ble ingen av de kunstige reirene predatert.
Jeg foreslår at den lavere tidsresponsen ved nærhet til Europavegen kan forklares med høyere
rødrev-tetthet langs veien, grunnet større mattilgang. Jeg konkluderer med at rødreven kan dra
nytte av tilgjengelig mat langs vei og at veier kan øke rødrevens sannsynlighet for overlevelse
i områder med opprinnelig lav produktivitet. Veier er dermed en sannsynlig medvirkende
faktor til ekspansjonen av rødrev til alpine områder.
Basert på mine resultater, med mål om å redusere den positive effekten veier kan ha på rødrev
og dens ekspansjon til alpine områder, foreslår jeg to tiltak for å redusere tilgjengeligheten til
mat, ved: 1) hyppigere rydding av søppel og påkjørt vilt langs vei, og 2) øke bevisstheten
rundt de økologiske bivirkningene blant bilister som kaster søppel.