• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Landscape and Society (LandSam)
  • Master's theses (ILP)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Forland Gård på Sotra : perspektiver og utforming for "Inn på tunet" gårdsbruk

Helgheim, Esther
Master thesis
Thumbnail
View/Open
helgheim_master2015.pdf (22.72Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2359742
Date
2015-11-09
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (ILP) [761]
Abstract
Den nye folkehelseloven (2011) setter befolkningens

helse på dagsorden og belyser tilrettelegging

for dette som en samfunnsoppgave,

hvor både kommuner, fylkeskommuner og

staten har medansvar. Faktorer som utdanning,

arbeidsliv, boligforhold og oppvekstmiljø

blir ekstra fremhevet i den nye loven.

Dagens samfunnsutvikling viser at stadig flere

unge faller ut fra skolen. I videregående utdanning

gjelder dette nærmere en tredjedel på

landsbasis (Meld. St. nr 19 (2014-2015) s.111).

Sund kommune i Hordaland ligger dårligere an

enn landet som helhet når det gjelder trivsel

i skolen, frafall i videregående skole og mestringsivå.

Denne negative utviklingen kan føre til

at unge mennesker blir stående utenfor arbeidslivet

senere i livet. Inn på tunet (IPT) -tilbud på

gårdsbruk kan bidra til å snu denne utviklingen.

Inn på tunet (IPT) er et nasjonalt innsatsområde

forankret i regjeringens handlingsplan (2013-

2017) og er i tillegg en bygdenæring med basis

i landbruket. ”Inn på tunet (IPT) er tilrettelagte

og kvalitetssikrede velferdstjenester på gårdsbruk.

Tjenestene skal gi mestring, utvikling og

trivsel. Aktiviteten i tjenestetilbudet er knyttet

opp til gården, livet og arbeidet der» (s. 7).

Denne oppgaven belyser det helsefremmende

perspektivet ved IPT- tjenester på gårdsbruk i

den innledende delen, med vekt på pedagogiske

tilbud for barn og unge. I prosjekteringsdelen har

jeg benyttet meg av et case for å eksemplifisere

perspektivene i den første delen. Målgruppen

består av barnehagebarn og ungdomsskoleelever

med behov for en alternativ opplærings- og mestringsarena.

Noen stikkord for hvordan deltakelse

på gård kan fremme menneskers psykiske og

fysiske helse, mestring, læring og livskvalitet, er:

kontakt med naturen, kontakt med dyrene, hagebruk

og sosial samhandling. Et IPT-gårdsbruk

gir muligheter for økt livskvalitet og velvære,

muligheter for å oppleve sterke sammenhenger

i tilværelsen, i tillegg til å mestre ”ekte arbeid”.

I oppgaven ser jeg nærmere på de to ulike

oppvekst- og læringsarenaene, barnehage og

alternativ opplæringsarena, og presenterer

kriterier for fysisk utforming av utearealene.

Kriteriene implementeres på det utvalgte oppgaveområdet

Forland Gård i Sund kommune

gjennom landskapsanalyse og prosjektering

av gårdens uteområder. Resultatet er et

helhetlig løsningsforslag for gårdens uteområder,

tilpasset brukernes behov og stedets

forutsetninger. Vikitige stikkord for utformingen

er naturlige lekelandskap, artsrikdom,

funksjonalitet, estetikk, romlige opplevelser,

kjærlighet for naturen og gode hagebruks- og

husdyropplevelser. Løsningsforslaget skal vise

til et godt ekesmpel på utforming av inn på

tunet-gårdsbruk og skal være et godt redskap

for den videre utviklingen av gårdsbruket.
 
The new Public Health Act (2011) sets the public

health agenda and highlights focusing on the

same as a social task, where both municipalities,

counties and the state have responsibility

for public health. Factors such as education,

employment, housing and condition for

growth are extra accentuated in the new law.

Today’s society shows that more and more

young people drop out of school. In Further

education college almost one third of all

students in Norway quit school without completing

it (Meld. St. No. 19 (2014-2015) p.111).

In Sund municipality in Hordaland the school

performance is below national average. There

are more students dropping out of high school

and the well-being in school are lower compared

to rest of the country. This negative trend

can result in young people having problems

adapting to work environment later in life.

The concept “Inn på tunet” (IPT), english translation:

”Into the yard” could help to reverse

this trend. ”Inn på tunet” is a national priority

project, rooted in the government’s action plan

(2013- 2017) and is based on agriculture. ”Inn

på tunet (IPT) is an adapted and quality assured

welfare on farms. The goal is to achieve coping,

development and well-being. Activities are linked

to farm life and farm related work ” (p. 7).

This paper highlights the health perspective in IPTactivities

on farms, with an emphasis on offering

educational activities for children and youth. The

design section is based on a case to exemplify

perspectives in the first part. The

target group consists of kindergarten children

and school students with the need for

an alternative training and mastery arena.

Some key words for how participation in the

yard can promote people’s mental and physical

health, coping, learning and quality of life are:

contact with nature, contact with animals,

gardening and social interaction. An IPT farm

provides opportunities for improved quality

of life and wellbeing, possibilities to experience

strong sence of coherence and furthermore

the experience of mastering ”real work”.

The paper will focus on the two different development

and learning arenas “kindergartens” and

“alternative education arena”. It presents criteria

for designing the outdoor area in a way that the

goals of IPT can be achieved. In the selected area,

a rural farm in Sund municipality, the criteria have

been implemented by performing a landscape

analysis and projecting the farm´s outdoor areas.

The result is a comprehensive solution proposal

for the farm´s outdoor area, adapted to user

needs and site conditions. Important keywords in

this relation are: natural play landscape, species

richness, functionality, aesthetics, spatial experiences,

love for nature and good horticultural

and livestock experiences. The solution proposal

should demonstrate a good example on IPT

design and at the same time provide a good tool

for the further development of the farm itself.
 
Publisher
Norwegian University of Life Sciences, ^Ås

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit