Forland Gård på Sotra : perspektiver og utforming for "Inn på tunet" gårdsbruk
Master thesis
View/ Open
Date
2015-11-09Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (ILP) [763]
Abstract
Den nye folkehelseloven (2011) setter befolkningens
helse på dagsorden og belyser tilrettelegging
for dette som en samfunnsoppgave,
hvor både kommuner, fylkeskommuner og
staten har medansvar. Faktorer som utdanning,
arbeidsliv, boligforhold og oppvekstmiljø
blir ekstra fremhevet i den nye loven.
Dagens samfunnsutvikling viser at stadig flere
unge faller ut fra skolen. I videregående utdanning
gjelder dette nærmere en tredjedel på
landsbasis (Meld. St. nr 19 (2014-2015) s.111).
Sund kommune i Hordaland ligger dårligere an
enn landet som helhet når det gjelder trivsel
i skolen, frafall i videregående skole og mestringsivå.
Denne negative utviklingen kan føre til
at unge mennesker blir stående utenfor arbeidslivet
senere i livet. Inn på tunet (IPT) -tilbud på
gårdsbruk kan bidra til å snu denne utviklingen.
Inn på tunet (IPT) er et nasjonalt innsatsområde
forankret i regjeringens handlingsplan (2013-
2017) og er i tillegg en bygdenæring med basis
i landbruket. ”Inn på tunet (IPT) er tilrettelagte
og kvalitetssikrede velferdstjenester på gårdsbruk.
Tjenestene skal gi mestring, utvikling og
trivsel. Aktiviteten i tjenestetilbudet er knyttet
opp til gården, livet og arbeidet der» (s. 7).
Denne oppgaven belyser det helsefremmende
perspektivet ved IPT- tjenester på gårdsbruk i
den innledende delen, med vekt på pedagogiske
tilbud for barn og unge. I prosjekteringsdelen har
jeg benyttet meg av et case for å eksemplifisere
perspektivene i den første delen. Målgruppen
består av barnehagebarn og ungdomsskoleelever
med behov for en alternativ opplærings- og mestringsarena.
Noen stikkord for hvordan deltakelse
på gård kan fremme menneskers psykiske og
fysiske helse, mestring, læring og livskvalitet, er:
kontakt med naturen, kontakt med dyrene, hagebruk
og sosial samhandling. Et IPT-gårdsbruk
gir muligheter for økt livskvalitet og velvære,
muligheter for å oppleve sterke sammenhenger
i tilværelsen, i tillegg til å mestre ”ekte arbeid”.
I oppgaven ser jeg nærmere på de to ulike
oppvekst- og læringsarenaene, barnehage og
alternativ opplæringsarena, og presenterer
kriterier for fysisk utforming av utearealene.
Kriteriene implementeres på det utvalgte oppgaveområdet
Forland Gård i Sund kommune
gjennom landskapsanalyse og prosjektering
av gårdens uteområder. Resultatet er et
helhetlig løsningsforslag for gårdens uteområder,
tilpasset brukernes behov og stedets
forutsetninger. Vikitige stikkord for utformingen
er naturlige lekelandskap, artsrikdom,
funksjonalitet, estetikk, romlige opplevelser,
kjærlighet for naturen og gode hagebruks- og
husdyropplevelser. Løsningsforslaget skal vise
til et godt ekesmpel på utforming av inn på
tunet-gårdsbruk og skal være et godt redskap
for den videre utviklingen av gårdsbruket. The new Public Health Act (2011) sets the public
health agenda and highlights focusing on the
same as a social task, where both municipalities,
counties and the state have responsibility
for public health. Factors such as education,
employment, housing and condition for
growth are extra accentuated in the new law.
Today’s society shows that more and more
young people drop out of school. In Further
education college almost one third of all
students in Norway quit school without completing
it (Meld. St. No. 19 (2014-2015) p.111).
In Sund municipality in Hordaland the school
performance is below national average. There
are more students dropping out of high school
and the well-being in school are lower compared
to rest of the country. This negative trend
can result in young people having problems
adapting to work environment later in life.
The concept “Inn på tunet” (IPT), english translation:
”Into the yard” could help to reverse
this trend. ”Inn på tunet” is a national priority
project, rooted in the government’s action plan
(2013- 2017) and is based on agriculture. ”Inn
på tunet (IPT) is an adapted and quality assured
welfare on farms. The goal is to achieve coping,
development and well-being. Activities are linked
to farm life and farm related work ” (p. 7).
This paper highlights the health perspective in IPTactivities
on farms, with an emphasis on offering
educational activities for children and youth. The
design section is based on a case to exemplify
perspectives in the first part. The
target group consists of kindergarten children
and school students with the need for
an alternative training and mastery arena.
Some key words for how participation in the
yard can promote people’s mental and physical
health, coping, learning and quality of life are:
contact with nature, contact with animals,
gardening and social interaction. An IPT farm
provides opportunities for improved quality
of life and wellbeing, possibilities to experience
strong sence of coherence and furthermore
the experience of mastering ”real work”.
The paper will focus on the two different development
and learning arenas “kindergartens” and
“alternative education arena”. It presents criteria
for designing the outdoor area in a way that the
goals of IPT can be achieved. In the selected area,
a rural farm in Sund municipality, the criteria have
been implemented by performing a landscape
analysis and projecting the farm´s outdoor areas.
The result is a comprehensive solution proposal
for the farm´s outdoor area, adapted to user
needs and site conditions. Important keywords in
this relation are: natural play landscape, species
richness, functionality, aesthetics, spatial experiences,
love for nature and good horticultural
and livestock experiences. The solution proposal
should demonstrate a good example on IPT
design and at the same time provide a good tool
for the further development of the farm itself.