Elektrisk scooter : konseptutvikling og design
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/189111Utgivelsesdato
2013-08-19Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (RealTek) [1722]
Sammendrag
Tallene fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) og andre anerkjente trafikkinstitusjoner her i Norge viser
at det beste alternativet for utvikling av en to-hjuling vil være en moped. Den har både
miljømessige fordeler som lave vedlikeholdskostnader og lang levetid, samt stor
markedspotensial i Norge. Moped er et kjøretøy som også går under betegnelsen scooter, og ble
først utviklet i Italia av produsenten Piaggio. Den har etterhvert fått et mer solid grep, og blitt et
viktig fremkomstmiddel i Asia og Europa. Etter en kortfattet analyse av konkurerende løsninger
på markedet idag, har vi satt opp Peugeots e-Vivacity som referansemodell. Videre har vi også
Team Roskva ved UMB som utviklet en lignende to-hjuling, basert på bærekraftige prinsipper.
Roskva var et motorsykkelprosjekt, og ble presentert våren 2012.
Denne utviklingsprosessen har som mål å resultere i et praktisk fremkomstmiddel som har høy
ytelse og en miljøvennlig fokus, samtidig som man beholder komforten og kostnadene på nivå
med dagens alternativer. Det startes med å drøfte hovedkomponentene energilager og motor.
Med utgangspunkt i disse kan man få utviklet rammen og komme frem til en optimal løsning for
drivlinjen. Når man har innmaten klar vil man ha et utgangspunkt for størrelsen på mopeden, og
dermed kunne totaldesignet kjøretøyet. Når man designer de forskjellige komponentene er det
også viktig å kunne kontrollere styrken på dem, noe som skal gjøres ved hjelp av CAD- og
analyseprogrammet SolidWorks. I et omfattende prosjekt med mange målsettinger er det viktig å
organisere arbeidet, og det velges derfor å ta i bruk rammeverket for integrert produktutvikling.
Gjennom en grundig utvelgelsesprosess ble det vist at det elektriske motorkonseptet er definert
som det mest ideelle med tanke på effektivitet, økonomi og ytelse. Videre med tanke på de
lovfestede betingelsene der det er satt grense for hastighet, motorytelse og effekt vil en drivlinje
plassert direkte på hjul, også omtalt som navmotor gi de beste resultatene. Derfor velges det å gå
videre med en 13-tommers navmotor produsert av Hoangshan, og en tilhørende controller. Denne
har en regenerativ drift som sørger for energisparing ved brems. Ettersom energilageret er en vital
del av mopedkonstruksjonene, og utgjør en stor andel av totalvekten, ble den grundig oppveid
mot flere andre energikilder. Valget falt på en LiFePO4-batteripakke med en ytelse på 40Ah, som
kan gi drift i opptil en time. Med utgangspunkt i dette ble spesifikasjonene satt til maksimal
hastighet på 45 km/t, 2 kW kontinuerlig effekt og drift på opptil 55 km ved maks hastighet.
Etter en analyse av rammealternativene ble en åpen rammeløsning valgt, og ulike skissedesign ble
produsert. Etter en kortfattet seleksjonsprosess ble et totaldesign lagt frem. Denne presentasjonen
bygget på ergonomiske, antropometriske og modualiseringsforhold. For å sikre at designet var
god nok ble det foretatt grunnlagsberegninger, som både ble gjort manuelt og ved simulasjon.
Beregningene kontrollerte blant annet konstruksjonen ved hjelp av en forenklet modell og ulike
belastningssituasjoner som maksimal akselerasjon og maksimal retardasjon. Parallelt med
designprosessen ble det også utredet for at aluminiumstypen 7075 -T6 skal brukes for rammen
basert på drift og miljø. For kapselen ble det valgt en tiltrekkende utseende med bruk av
karbonfiber. Med basis i materialene ble det lagt frem en kort henvisning til fremstilling og
ønsket økonomisk profil. Totalvekten endte på 115 kg uten fører, med et prismål på NOK
15000,-.