Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJahangir, Mohammad Usman
dc.contributor.authorAbu Agwa, Fady
dc.date.accessioned2013-08-19T08:50:40Z
dc.date.available2013-08-19T08:50:40Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2013-08-19
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/189111
dc.description.abstractTallene fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) og andre anerkjente trafikkinstitusjoner her i Norge viser at det beste alternativet for utvikling av en to-hjuling vil være en moped. Den har både miljømessige fordeler som lave vedlikeholdskostnader og lang levetid, samt stor markedspotensial i Norge. Moped er et kjøretøy som også går under betegnelsen scooter, og ble først utviklet i Italia av produsenten Piaggio. Den har etterhvert fått et mer solid grep, og blitt et viktig fremkomstmiddel i Asia og Europa. Etter en kortfattet analyse av konkurerende løsninger på markedet idag, har vi satt opp Peugeots e-Vivacity som referansemodell. Videre har vi også Team Roskva ved UMB som utviklet en lignende to-hjuling, basert på bærekraftige prinsipper. Roskva var et motorsykkelprosjekt, og ble presentert våren 2012. Denne utviklingsprosessen har som mål å resultere i et praktisk fremkomstmiddel som har høy ytelse og en miljøvennlig fokus, samtidig som man beholder komforten og kostnadene på nivå med dagens alternativer. Det startes med å drøfte hovedkomponentene energilager og motor. Med utgangspunkt i disse kan man få utviklet rammen og komme frem til en optimal løsning for drivlinjen. Når man har innmaten klar vil man ha et utgangspunkt for størrelsen på mopeden, og dermed kunne totaldesignet kjøretøyet. Når man designer de forskjellige komponentene er det også viktig å kunne kontrollere styrken på dem, noe som skal gjøres ved hjelp av CAD- og analyseprogrammet SolidWorks. I et omfattende prosjekt med mange målsettinger er det viktig å organisere arbeidet, og det velges derfor å ta i bruk rammeverket for integrert produktutvikling. Gjennom en grundig utvelgelsesprosess ble det vist at det elektriske motorkonseptet er definert som det mest ideelle med tanke på effektivitet, økonomi og ytelse. Videre med tanke på de lovfestede betingelsene der det er satt grense for hastighet, motorytelse og effekt vil en drivlinje plassert direkte på hjul, også omtalt som navmotor gi de beste resultatene. Derfor velges det å gå videre med en 13-tommers navmotor produsert av Hoangshan, og en tilhørende controller. Denne har en regenerativ drift som sørger for energisparing ved brems. Ettersom energilageret er en vital del av mopedkonstruksjonene, og utgjør en stor andel av totalvekten, ble den grundig oppveid mot flere andre energikilder. Valget falt på en LiFePO4-batteripakke med en ytelse på 40Ah, som kan gi drift i opptil en time. Med utgangspunkt i dette ble spesifikasjonene satt til maksimal hastighet på 45 km/t, 2 kW kontinuerlig effekt og drift på opptil 55 km ved maks hastighet. Etter en analyse av rammealternativene ble en åpen rammeløsning valgt, og ulike skissedesign ble produsert. Etter en kortfattet seleksjonsprosess ble et totaldesign lagt frem. Denne presentasjonen bygget på ergonomiske, antropometriske og modualiseringsforhold. For å sikre at designet var god nok ble det foretatt grunnlagsberegninger, som både ble gjort manuelt og ved simulasjon. Beregningene kontrollerte blant annet konstruksjonen ved hjelp av en forenklet modell og ulike belastningssituasjoner som maksimal akselerasjon og maksimal retardasjon. Parallelt med designprosessen ble det også utredet for at aluminiumstypen 7075 -T6 skal brukes for rammen basert på drift og miljø. For kapselen ble det valgt en tiltrekkende utseende med bruk av karbonfiber. Med basis i materialene ble det lagt frem en kort henvisning til fremstilling og ønsket økonomisk profil. Totalvekten endte på 115 kg uten fører, med et prismål på NOK 15000,-.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectElektriskno_NO
dc.subjectMopedno_NO
dc.subjectDesignno_NO
dc.subjectKjøretøyno_NO
dc.titleElektrisk scooter : konseptutvikling og designno_NO
dc.title.alternativeElectric scooter : consept development and designno_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Industrial and product design: 640no_NO
dc.source.pagenumber222no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel