dc.contributor.author | Pedersen, Maren Juveli | |
dc.date.accessioned | 2013-08-23T10:39:43Z | |
dc.date.available | 2013-08-23T10:39:43Z | |
dc.date.copyright | 2013 | |
dc.date.issued | 2013-08-23 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/189081 | |
dc.description | Bruk av kildekritiske verktøy som et bidrag til elevenes kritiske helsefremmende allmenndannelse | no_NO |
dc.description.abstract | Helse er en megatrend (Zeyer 2012), og vi blir stadig møtt av nye forskningsresultater
og helsedebatter. I beskrivelsen av hovedområdet ernæring og helse i læreplanen for naturfag VG1 heter det: Kropp, helse, livsstil og ernæring omtales hyppig i mediene. Kunnskap og kritisk vurdering av informasjon på dette området er viktig for å kunne ta ansvar for egen
kropp og fysisk og psykisk helse.
Ved en videregående skole på Østlandet har de ansatte de tre siste årene planlagt og
gjennomført et naturfagsprosjekt. I prosjektet søker og vurderer elevene ulike digitale kilder, med formålet å skrive en argumenterende artikkel innen ernæring og helse.
I min masteroppgave har jeg undersøkt hvordan et utvalg elever, som har deltatt i
naturfagsprosjektet, møter en ukjent helsekontrovers. Konkret stiller jeg spørsmålet:
Hvordan kan bruk av kildekritiske verktøy bidra til elevenes kritiske helsefremmende
allmenndannelse?
Oppgaven bygger på empiri fra observasjon underveis i naturfagsprosjektet, feltsamtaler med sentrale aktører i prosjektet og fokusgruppeintervju med et utvalg av elevene. Mitt teoretiske rammeverk trekker veksler på et forskningsfelt som poengterer at naturfag som skolefag (slik det fremstilles i lærebøker og læreplaner) ikke gjenspeiler den utviklingen dagens naturfaglige kunnskap har hatt. Jeg tar så utgangspunkt i Don Nutbeams tre nivåer for helsefremmende allmenndannelse og presenterer teori som kan knyttes opp mot naturfagsprosjektet.
Når elevene i fokusgruppeintervjuet leser en ukjent artikkel om en helsekontrovers finner jeg at de har et kildekritisk begrepsapparat. Dette begrepsapparatet kan deles inn i sorterende og undersøkende kildekritikk. Ved å bruke verktøyene i naturfagsprosjektet kan elevene øve sin
kildekritiske sans og samtidig utvikle sitt kildekritiske begrepsapparat. Gjennom å øve seg på å være kritiske kan elevene stå bedre rustet til å kunne kritisk evaluere og fornuftig anvende den helseinformasjonen de mottar. | no_NO |
dc.language.iso | nob | no_NO |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences, Ås | |
dc.subject | naturfag | no_NO |
dc.subject | undervisning | no_NO |
dc.subject | kildekritikk | no_NO |
dc.subject | kritisk helsefremmende allmenndannelse | no_NO |
dc.subject | Scientific Literacy | no_NO |
dc.subject | Natural science | no_NO |
dc.title | Kildekritiske verktøy : et bidrag til elevenes kritiske helsefremmende allmenndannelse? | no_NO |
dc.title.alternative | Tools to critically review information : a contribution to students critical health literacy? | no_NO |
dc.type | Master thesis | no_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289 | no_NO |
dc.source.pagenumber | 80 | no_NO |