• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Science and Technology (RealTek)
  • Master's theses (RealTek)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Science and Technology (RealTek)
  • Master's theses (RealTek)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kildekritiske verktøy : et bidrag til elevenes kritiske helsefremmende allmenndannelse?

Pedersen, Maren Juveli
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave Maren Juveli Pedersen.pdf (2.474Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/189081
Date
2013-08-23
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (RealTek) [1401]
Abstract
Helse er en megatrend (Zeyer 2012), og vi blir stadig møtt av nye forskningsresultater

og helsedebatter. I beskrivelsen av hovedområdet ernæring og helse i læreplanen for naturfag VG1 heter det: Kropp, helse, livsstil og ernæring omtales hyppig i mediene. Kunnskap og kritisk vurdering av informasjon på dette området er viktig for å kunne ta ansvar for egen

kropp og fysisk og psykisk helse.

Ved en videregående skole på Østlandet har de ansatte de tre siste årene planlagt og

gjennomført et naturfagsprosjekt. I prosjektet søker og vurderer elevene ulike digitale kilder, med formålet å skrive en argumenterende artikkel innen ernæring og helse.

I min masteroppgave har jeg undersøkt hvordan et utvalg elever, som har deltatt i

naturfagsprosjektet, møter en ukjent helsekontrovers. Konkret stiller jeg spørsmålet:

Hvordan kan bruk av kildekritiske verktøy bidra til elevenes kritiske helsefremmende

allmenndannelse?

Oppgaven bygger på empiri fra observasjon underveis i naturfagsprosjektet, feltsamtaler med sentrale aktører i prosjektet og fokusgruppeintervju med et utvalg av elevene. Mitt teoretiske rammeverk trekker veksler på et forskningsfelt som poengterer at naturfag som skolefag (slik det fremstilles i lærebøker og læreplaner) ikke gjenspeiler den utviklingen dagens naturfaglige kunnskap har hatt. Jeg tar så utgangspunkt i Don Nutbeams tre nivåer for helsefremmende allmenndannelse og presenterer teori som kan knyttes opp mot naturfagsprosjektet.

Når elevene i fokusgruppeintervjuet leser en ukjent artikkel om en helsekontrovers finner jeg at de har et kildekritisk begrepsapparat. Dette begrepsapparatet kan deles inn i sorterende og undersøkende kildekritikk. Ved å bruke verktøyene i naturfagsprosjektet kan elevene øve sin

kildekritiske sans og samtidig utvikle sitt kildekritiske begrepsapparat. Gjennom å øve seg på å være kritiske kan elevene stå bedre rustet til å kunne kritisk evaluere og fornuftig anvende den helseinformasjonen de mottar.
Description
Bruk av kildekritiske verktøy som et bidrag til elevenes kritiske helsefremmende allmenndannelse
Publisher
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit