Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorPedersen, Maren Juveli
dc.date.accessioned2013-08-23T10:39:43Z
dc.date.available2013-08-23T10:39:43Z
dc.date.copyright2013
dc.date.issued2013-08-23
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/189081
dc.descriptionBruk av kildekritiske verktøy som et bidrag til elevenes kritiske helsefremmende allmenndannelseno_NO
dc.description.abstractHelse er en megatrend (Zeyer 2012), og vi blir stadig møtt av nye forskningsresultater og helsedebatter. I beskrivelsen av hovedområdet ernæring og helse i læreplanen for naturfag VG1 heter det: Kropp, helse, livsstil og ernæring omtales hyppig i mediene. Kunnskap og kritisk vurdering av informasjon på dette området er viktig for å kunne ta ansvar for egen kropp og fysisk og psykisk helse. Ved en videregående skole på Østlandet har de ansatte de tre siste årene planlagt og gjennomført et naturfagsprosjekt. I prosjektet søker og vurderer elevene ulike digitale kilder, med formålet å skrive en argumenterende artikkel innen ernæring og helse. I min masteroppgave har jeg undersøkt hvordan et utvalg elever, som har deltatt i naturfagsprosjektet, møter en ukjent helsekontrovers. Konkret stiller jeg spørsmålet: Hvordan kan bruk av kildekritiske verktøy bidra til elevenes kritiske helsefremmende allmenndannelse? Oppgaven bygger på empiri fra observasjon underveis i naturfagsprosjektet, feltsamtaler med sentrale aktører i prosjektet og fokusgruppeintervju med et utvalg av elevene. Mitt teoretiske rammeverk trekker veksler på et forskningsfelt som poengterer at naturfag som skolefag (slik det fremstilles i lærebøker og læreplaner) ikke gjenspeiler den utviklingen dagens naturfaglige kunnskap har hatt. Jeg tar så utgangspunkt i Don Nutbeams tre nivåer for helsefremmende allmenndannelse og presenterer teori som kan knyttes opp mot naturfagsprosjektet. Når elevene i fokusgruppeintervjuet leser en ukjent artikkel om en helsekontrovers finner jeg at de har et kildekritisk begrepsapparat. Dette begrepsapparatet kan deles inn i sorterende og undersøkende kildekritikk. Ved å bruke verktøyene i naturfagsprosjektet kan elevene øve sin kildekritiske sans og samtidig utvikle sitt kildekritiske begrepsapparat. Gjennom å øve seg på å være kritiske kan elevene stå bedre rustet til å kunne kritisk evaluere og fornuftig anvende den helseinformasjonen de mottar.no_NO
dc.language.isonobno_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectnaturfagno_NO
dc.subjectundervisningno_NO
dc.subjectkildekritikkno_NO
dc.subjectkritisk helsefremmende allmenndannelseno_NO
dc.subjectScientific Literacyno_NO
dc.subjectNatural scienceno_NO
dc.titleKildekritiske verktøy : et bidrag til elevenes kritiske helsefremmende allmenndannelse?no_NO
dc.title.alternativeTools to critically review information : a contribution to students critical health literacy?no_NO
dc.typeMaster thesisno_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Other disciplines within education: 289no_NO
dc.source.pagenumber80no_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel