Kildekritiske verktøy : et bidrag til elevenes kritiske helsefremmende allmenndannelse?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/189081Utgivelsesdato
2013-08-23Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (RealTek) [1723]
Sammendrag
Helse er en megatrend (Zeyer 2012), og vi blir stadig møtt av nye forskningsresultater
og helsedebatter. I beskrivelsen av hovedområdet ernæring og helse i læreplanen for naturfag VG1 heter det: Kropp, helse, livsstil og ernæring omtales hyppig i mediene. Kunnskap og kritisk vurdering av informasjon på dette området er viktig for å kunne ta ansvar for egen
kropp og fysisk og psykisk helse.
Ved en videregående skole på Østlandet har de ansatte de tre siste årene planlagt og
gjennomført et naturfagsprosjekt. I prosjektet søker og vurderer elevene ulike digitale kilder, med formålet å skrive en argumenterende artikkel innen ernæring og helse.
I min masteroppgave har jeg undersøkt hvordan et utvalg elever, som har deltatt i
naturfagsprosjektet, møter en ukjent helsekontrovers. Konkret stiller jeg spørsmålet:
Hvordan kan bruk av kildekritiske verktøy bidra til elevenes kritiske helsefremmende
allmenndannelse?
Oppgaven bygger på empiri fra observasjon underveis i naturfagsprosjektet, feltsamtaler med sentrale aktører i prosjektet og fokusgruppeintervju med et utvalg av elevene. Mitt teoretiske rammeverk trekker veksler på et forskningsfelt som poengterer at naturfag som skolefag (slik det fremstilles i lærebøker og læreplaner) ikke gjenspeiler den utviklingen dagens naturfaglige kunnskap har hatt. Jeg tar så utgangspunkt i Don Nutbeams tre nivåer for helsefremmende allmenndannelse og presenterer teori som kan knyttes opp mot naturfagsprosjektet.
Når elevene i fokusgruppeintervjuet leser en ukjent artikkel om en helsekontrovers finner jeg at de har et kildekritisk begrepsapparat. Dette begrepsapparatet kan deles inn i sorterende og undersøkende kildekritikk. Ved å bruke verktøyene i naturfagsprosjektet kan elevene øve sin
kildekritiske sans og samtidig utvikle sitt kildekritiske begrepsapparat. Gjennom å øve seg på å være kritiske kan elevene stå bedre rustet til å kunne kritisk evaluere og fornuftig anvende den helseinformasjonen de mottar.
Beskrivelse
Bruk av kildekritiske verktøy som et bidrag til elevenes kritiske helsefremmende allmenndannelse