• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Science and Technology (RealTek)
  • Master's theses (RealTek)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Science and Technology (RealTek)
  • Master's theses (RealTek)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Universell utforming og diskriminering, kvalitativ fenomenologisk analyse av tre skoler

Bergsløkken, Kristin
Master thesis
Thumbnail
Åpne
Bergsløkken_master2012.pdf (4.242Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/188933
Utgivelsesdato
2012-08-17
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses (RealTek) [1421]
Sammendrag
Sammendrag

Bakgrunn

Universell utforming er et mål og en strategi for å få et likeverdig samfunn. Ett av virkemidlene for å nå målet i regjeringens handlingsplan Norge universelt utformet 2025 er Diskriminerings- og tilgjengelighetsloven som trådte i kraft 1. januar 2009. Denne loven gir et rettslig vern til mennesker med funksjonsnedsettelser ved forbud mot diskriminering av mennesker på grunn av nedsatt funksjonsevne. Lovverket stiller krav til universell utforming av hovedløsningen i de fysiske forholdene. Gjennom byggteknisk forskrift av 1. juli 2010 stilles de spesifikke kravene til universell utforming.

Oppgaven tar for seg diskrimineringsfølelsen mennesker med ulike brukergrensesnitt møter i interaksjon med lite tilrettelagte omgivelser, og betrakter forholdet mellom diskrimineringsfølelser hos mennesker i forhold til definisjonen av diskriminering i diskriminerings- og tilgjengelighetsloven gjennom kravspesifikasjonene i byggeteknisk forskrift til plan- og bygningsloven. Gjennom oppgaven betraktes hvorvidt løsninger som oppfyller alle krav til lov og forskrifter, likevel kan oppleves som diskriminerende.

Metode

Dette er gjort gjennom en kvalitativ fenomenologisk studie av løsninger i tre skolebygg. Studien bygger på en gå-tur-metode, der de elementer som skal betraktes i byggene er valgt ut på forhånd. Gåturmetoden er gjennomført med semistrukturerte gruppeintervjuer med fire informanter med ulike funksjonsnedsettelser.

Resultater og konklusjon

De diskriminerende følelsene som etableres underveis i gå-tur-befaringen kan knyttes til fem ulike kategorier: I forhold til synlighet, trygghet, forståelse, tilgjengelighet, og på grunn av ulike former for forstyrrelser. Og det viser seg i oppgaven at en løsning kan oppfattes som diskriminerende, til tross for at løsningen oppfyller et hvert punkt i byggeteknisk forskrift.
Utgiver
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit