Blar i Brage NMBU på forfatter "Krogh, Erling"
-
Feltarbeid i skolehagen som arena for utforskende elevspørsmål
Los, Matteus Valentin Demianiuk; Otragane, Elizabeth (Master thesis, 2021)Masteroppgaven er en studie som tar for seg utforskende undervisning i en skolehage under den store nedstengningen av Oslo våren 2021. Covid-19 har rammet norske skoleelever betraktelig under nedstengningen ... -
Food for Thought : investigating the potential of a locally initiated farming based school feeding programme as educational intervention in rural Tanzania
Jaeckle, Linn Sissel (Master thesis, 2016-08-19)Low-income countries like Tanzania, are financially limited and cannot afford a nation wide school feeding programme. 75% of Tanzanian schools do not have a school feeding programme - innovative and cost-efficient approaches ... -
Hvordan og hva aksjonsforskning kan bli til
Krogh, Erling (Aksjonsforskning i Norge: Teoretisk og empirisk mangfold;, Chapter, 2017) -
Kan du høre jordas hjerte slå? : på sporet av naturens språk, ur-rytmen og levende stillhet : utforsking av dype naturmøter
Engebretsen, Lisbeth (Master thesis, 2017-04-27)Det hevdes at nordmenn har et unikt forhold til natur, men samtidig virker det som naturens mange signaler har problemer med å rekke fram til moderne mennesker. Undersøkelser viser at naturen virker positivt på mennesker ... -
Kreative prosesser i møtet mellom naturbasert reiseliv og stedsutvikling : fellesskapende motiv som bidrag til omstilling i lokalsamfunn
Haraldseid, Thomas Sømme (PhD Thesis;2020:56, Doctoral thesis, 2020)Avhandlingen inngår i forskningsprosjektet BIOTOUR, som handler om å utvikle kunnskap om bærekraftig naturbasert reiseliv i Norge. Hovedproblemstillingen i avhandlingen tar utgangspunkt i et kunnskapsbehov som kan bidra ... -
Naturbruk - utdanning for bærekraftig utvikling?
Bergerud, Elin (Master thesis, 2016-12-12)Denne masteroppgaven undersøker elevers opplevelse og erfaring med utdanningsprogrammet naturbruk, samt hvilken betydning denne utdanningen har for eleven på lengre sikt. I tillegg knytter oppgaven et yrkes- og samfunnsperspektiv ... -
Rural turisme som drivkraft for lokal næringsutvikling
Velvin, Jan (PhD Thesis;2014:100, Doctoral thesis, 2014)Det overordnede målet for denne studien har vært å øke forståelsen for næringsutvikling i rurale innlandskommuner med utgangspunkt i gårdsbruket. Den historiske næringssammensetningen i rurale områder med primærproduksjon ... -
Skolehagen som en realisering av utdanning for bærekraftig utvikling : hvordan legge til rette for en motiverende skolehageundervisning på skolen?
Lehrmann, Mathias (Master thesis, 2020)Målet om å få bærekraft inn i undervisningen i skolen får stadig større oppmerksomhet. Nye læreplaner fra 2020 krever at bærekraft skal inn i alle fag. I 2019 har elever over hele landet deltatt i streik for klimaet. Hvordan ... -
The power of belonging
Gjøtterud, Sigrid; Krogh, Erling (Journal article; Peer reviewed, 2017) -
Ut etter kunnskap : korleis gjennomføre praktisk arbeid forankra i læremålplan og kva nytteverdi har det å jobbe på denne måten?
Grutle, Viljar (Master thesis, 2016-08-31)Gjennom skulegongen min har eg opplevd varierte undervisningsmetodar. I dei siste åra har eg og som lærar hatt gleda av å jobbe i skulen og testa ut forskjellige metodar. Gjennom dette masterarbeidet har eg vært heldig å ... -
Utvikling av veiledningsmøter i praktisk-pedagogisk utdanning : aksjonsforskning i lærerutdanneres praksis
Gjøtterud, Sigrid Marie (Doctoral thesis, 2011)Denne avhandlingen dokumenterer hvordan en lærerutdanningsgruppe forsket i sin felles praksis for å øke kompetansen til å møte lærerstudenters utdanningsbehov. Evalueringer viser til et betydelig relevansproblem i norsk ... -
What works? : learning and social inclusion initiatives at Norwegian community supported farms
Haugen, Ingvild (Master thesis, 2019)Community Supported Agriculture (CSA) integrates consumers in farm responsibility, risk, and harvest. In Norway, some Community Supported Farms (CSFs) also provide learning and social inclusion initiatives (LIIs), comparable ...