Den blå promenade - en grønn transformasjon av Østre havn, Stavanger
Abstract
Denne masteroppgaven er en prosjekteringsoppgave som har til formål å undersøke hvordan havnefronten Østre havn i Stavanger kommune kan tranformeres til å bli et attraktivt, sjønært og opplevelsesrikt byrom.
En rekke kystnære havnebyer har i løpet av de siste tiårene gjennomgått store omveltende endringer, og det utføres i dag en rekke utformingsprosjekter der historiske industri- og kystområder omformes til flerfunksjonelle byrom.
Havnefronten som omkranser Stavanger sentrum har i dag en tradisjonell kaifront og er et møtepunkt der byen møter havet. En tradisjonell havn har historisk sett vært den første forbindelsen mellom i skjæringspunktet mellom sjø og land, og har livnært byen som ansikt utad for tilreisende og for lokalbefolkningen. Nærheten til vannet har hatt en lang og betydelig innvirkning på byutviklingen i Stavanger sentrum, og en voksende industri- og havneaktivitet i byen har gitt infrastrukturelle barrierer som over tid har økt byens avstand til vannfronten.
Østre havn er et komplekst område hvor det foreligger flere ønsker om en betydelig transformasjon. Stavanger kommune har som mål å synliggjøre havnen og samtidig sørge for at byens identiet som sjøfart-, trehus- og industriby ivaretas og viderutvikles.
Prosjekteringsoppgaven presenterer overordnede bærekraftige og fremtidsrettede løsninger for prosjektområdet. Oppgaven viser at det foreligger et stort potensial og en rekke muligheter i utformingen av sentrumshavnen som balanserer hensyn til fremtidens miljø- og klimaendringer og samtidig ivartar havnens sjønære identitet. Visjonen er en “åpen havn” som formidler potensialet som finnes i Østre havn, som til dels oppleves som utilgjengelig og gjenglemt.
Funnene i oppgaven presenteres som seks plansjer i A1-format som skal presenteres som en fysisk utstilling, og er vedlagt som et digitalt, komprimert format i oppgaven. Til å supplere plansjene blir en sammenfatting av bakgrunn og oppgaveavgrensning, plansjene og designprosessen sammenstilt i dette heftet. This master’s thesis is a design project which aims to examine how the waterfront of Østre havn in Stavanger municipality can be transformed into an attractive, waterfront and with an urban space rich of experiences.
A number of coastal port cities have undergone major upheaval changes during the last decades, and a number of design projects are currently being carried out in which historic industrial and coastal areas are transformed into multifunctional urban spaces.
The harbor front that encircles the center of Stavanger today has a traditional waterfront and is a meeting point of where the city meets the sea. A traditional port has historically been the first connection between at the intersection between sea and land, and has fed the city as an outward face for visitors and for the local population. The proximity to the water has had a long and significant impact on urban development in the center of Stavanger, and growing industrial- and port activity in the city has created infrastructural barriers which over a time period have increased the city’s distance to the waterfront.
Østre havn is a complex area where there are several requests for a significant transformation. Stavanger municipality aims to make the port visible and at the same time ensure that the city’s identity as a maritime and industrial city is safeguarded and further developed.
The project assignment presents overall sustainable and future-oriented solutions for the project area. The assignment shows that there is great potential and a number of possibilities in the design of the central harbor which balances consideration of future environmental and climate changes, and at the same time safeguards the martime identity of the port. The vision is an “open harbour” that conveys the potential found in Østre havn, which is partly perceived as inaccessible and forgotten.
The findings in the thesis are presented as six panels in A1 format which are to be presented as a physical exhibition, and are attached as a digital, compressed format to the thesis. To supplement the panels, a summary of the background and task delimitation, the plans and the design process is put together in this booklet.