Økt mestringstro og motivasjon hos masterstudenter
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3062005Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det finnes i dag mange studier for oppfølging og veiledning av ph.d.-studenter, men tilsvarende få for master-gradsstudenter, til tross for at den store majoriteten av studenter avslutter utdanningen med nettopp mastergraden.Kartlegging viste at mange studenter er usikre på sin egen rolle i arbeidet med masteroppgaven. I tillegg har mangelav motivasjon og mestringstro. Vi har sett på hvordan veiledning og rammer kan gjøres bedre med små og enkle grep,blant annet ved å oppmuntre studentene til å jobbe med laboratoriearbeid, teori og skriving parallelt. De viktigstetiltakene som ble gjennomført, er aktiv bruk av læringsplattformen, bedre opplæring innen litteratursøk og merøvelse i muntlig og skriftlig formidling. Resultatene viser at studentene ble mer drevet av indre motivasjon, følermer eierskap og har økt mestringstro etter at tiltakene ble innført.