Økt mestringstro og motivasjon hos masterstudenter
dc.contributor.author | Antonsen, Simen | |
dc.contributor.author | Godager, Linda Helèn | |
dc.contributor.author | Jensen, Line Elisabeth | |
dc.contributor.author | Stenstrøm, Yngve H. | |
dc.date.accessioned | 2023-04-04T09:19:03Z | |
dc.date.available | 2023-04-04T09:19:03Z | |
dc.date.created | 2022-06-17T10:20:22Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | UNIPED. 2022, 45 (2), 153-164. | |
dc.identifier.issn | 1500-4538 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3062005 | |
dc.description.abstract | Det finnes i dag mange studier for oppfølging og veiledning av ph.d.-studenter, men tilsvarende få for master-gradsstudenter, til tross for at den store majoriteten av studenter avslutter utdanningen med nettopp mastergraden.Kartlegging viste at mange studenter er usikre på sin egen rolle i arbeidet med masteroppgaven. I tillegg har mangelav motivasjon og mestringstro. Vi har sett på hvordan veiledning og rammer kan gjøres bedre med små og enkle grep,blant annet ved å oppmuntre studentene til å jobbe med laboratoriearbeid, teori og skriving parallelt. De viktigstetiltakene som ble gjennomført, er aktiv bruk av læringsplattformen, bedre opplæring innen litteratursøk og merøvelse i muntlig og skriftlig formidling. Resultatene viser at studentene ble mer drevet av indre motivasjon, følermer eierskap og har økt mestringstro etter at tiltakene ble innført. | |
dc.language.iso | mis | |
dc.title | Økt mestringstro og motivasjon hos masterstudenter | |
dc.title.alternative | Økt mestringstro og motivasjon hos masterstudenter | |
dc.type | Peer reviewed | |
dc.type | Journal article | |
dc.description.version | publishedVersion | |
dc.source.pagenumber | 153-164 | |
dc.source.volume | 45 | |
dc.source.journal | UNIPED | |
dc.source.issue | 2 | |
dc.identifier.doi | 10.18261/uniped.45.2.7 | |
dc.identifier.cristin | 2032777 | |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 |