Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLindheim, Tone
dc.contributor.authorNilsen, Hannah Dahlby
dc.coverage.spatialNorway, Østfold, Fredrikstaden_US
dc.date.accessioned2022-11-01T12:04:40Z
dc.date.available2022-11-01T12:04:40Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3029330
dc.description.abstractManstad skole ligger på Manstad i Fredrikstad, et lite og landlig lokalsamfunn 30 minutter utenfor Fredrikstad sentrum. Skolen er en over 100 år gammel barneskole for alderen 5-13 år, og har vært gjennom mange etapper av utvidelser og tilførsel av elementer. Naturlig nok har skolen som resultat en lite helhetlig organisering, og fremstår både rotete og innholdsløs på én og samme tid. Utearealet domineres særlig av åpne ball- og plenareal i store landskapsrom, og inneholder få varierte lekefunksjoner fordelt på 436 elever. Det mangler særlig aktivitetstilbud for ulike interesser, evner, alder og kjønn. Elementer mangler inndeling i soner, og arealene flyter over i hverandre, og mest av alt har skolen store slitasje- og vedlikeholds problemer på mange måter, som svekker den visuelle opplevelsen. Mye slitasje og dårlig vedlikehold er også trolig et resultat av skolens lange historie, samt design- og materialvalg. Andre problemer er omfattende stammeskader på gamle trær samt ujevnt terreng med oppsamling av vann i søkk. Samtidig sliter skolen med plassmangel inne uten at det foreligger planer om utvidelse. Utover skolens essensielle behov for oppgradering, er det også naturlig å se på Manstad som lokalsamfunn, og dynamikken her. Dette er særlig viktig så langt fra bykjernen. Skolen er et av få naturlige møtesteder for barn og unge i området og brukes både i helger og etter skoletid. Det mangler generelt offisielle møteplasser for barn, unge og familier å benytte på fritiden; steder å samles og leke. Det finnes enkelte aktivitetstilbud på tilgrensende nabotomter, men området er også preget av stor slitasje med utydelig organisering og sammenheng. I min prosjektering av skolens nye uteareal har jeg hatt fokus særlig på hvordan fremme barns mange ulike behov i oppveksten; lek, fysisk aktivitet, avkobling, kreativitet, læring og sosialisering. Fokus har videre blitt tilrettelegging for et mangfold av interesser og evner, for å gi ethvert barn mulighet for utfoldelse, lek og glede på sin måte. Jeg har hatt som mål å skape et givende anlegg som kan benyttes i pauser og i undervisning som utvidet klasserom. Dette har særlig vært et svar på plassmangelen. I det store bildet har prosjektet hatt som hensikt å bli en sosial fritidsarena, et samlingssted å være stolt av for hele lokalsamfunnet. Tilgrensende nabotomt med aktivitetstilbud er også inkludert i den nye utviklingen av lokalsamfunnet, og gir en helhetlig tilnærming til området. For å oppnå et vellykket prosjekt har jeg innledningsvis benyttet teori, registrering, analyse og referanseprosjekt til å bygge opp oppgaven og fastsette behov og mangler. Basert på funnene er det utviklet et sett med grep som har dannet grunnlag for prosjekteringen. Disse grepene er forming med vegetasjon, rominndeling, balansering av ulike aktivitetstilbud, aktiv terrengforming, god soneinndeling, og utvikling av en helhetlig ”aktivitetsgate” på Manstad. Utarbeidelse av et sterkt konsept for tema og formspråk har vært viktig for å legge overordnede premisser for den fysisk inndelingen av anlegget. Basert på konsept og behov har hele anlegget blitt tegnet ut i detalj med presentasjon av tilhørende illustrasjoner.en_US
dc.description.abstractManstad School is located at Manstad in Fredrikstad, a small and rural community 30 minutes outside Fredrikstad city center. The school is a more than 100-year-old primary school for the age group 5-13, and has been through many stages of expansions and supply of elements. Naturally, the school has as a result a poor organization, and appears both cluttered and empty at the same time. The outdoor area is especially dominated by open ball game and lawn areas in open landscape spaces, and contains very few varied play functions for 436 students. There is a particular lack of activities for different interests, abilities, ages and genders. Elements lacks organising and use of zones, and the areas are difficult to distinquish from one another. Most of all, the school has major wear and maintenance problems in many ways, which weakens the visual experience. A lot of wear and tear and poor maintenance is also probably a result of the school’s long history, as well as design and material choices. Other problems are extensive trunk damage to old trees as well as uneven terrain with the collection of water on the surface. At the same time, the school is struggling with a lack of capacity inside without any plans for expansion. Other than the school’s essential need for upgrading, it is also natural to look at Manstad as a local community, and the dynamics here. This is especially important so far from the city center. The school is one of the few natural meeting places for children and young people in the area and is used both on weekends and after school. There is generally a lack of official meeting places for children, young people and families to use in their free time; places to gather and play. There are some activity offers on adjacent neighboring plots, but the area is also characterized by great wear and tear with unclear organization and context. In my design of the school’s new outdoor area, I have focused in particular on how to promote children’s many different needs in growing up; play, physical activity, relaxation, creativity, learning and socialization. The focus has further been on facilitating a diversity of interests and abilities, to give every child the opportunity for development, play and joy in their own way. I have aimed to create a rewarding facility that can be used during breaks and in teaching as an extended classroom. This has especially been a response to the lack of space. In the big picture, the project has aimed to become a social leisure arena, a gathering place the entire local community can be proud of. Adjacent neighboring plots with activities are also included in the new development of the local community, and provide a holistic approach to the area. To achieve a successful project, I have in the beginning of this prosjekt used theory, registration, analysis and reference projects to support the project, and determine needs and problems. Based on the discoveries from these earlier chapters, measures have been developed and implementet to build a foundation for the design of the new school yard. These measures are use of vegetation, room division, balancing various forms of acitivities, active use of terrain, clear division into zones, and development of a comprehensive ”activity street” at Manstad. The development of a strong thematic concept and a consept for design language has been important in laying overall premises for the physical organization of the facility. Based on concept and needs, the entire facility has been drawn in detail accompanied by various illustrations.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectSkolegårderen_US
dc.subjectSchoolyardsen_US
dc.titleManstad skole : utforming av den allsidige skolegården for ulike behov og interesseren_US
dc.title.alternativeManstad Primary School : the design of a diversified school yard for different needs and interestsen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-LAen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal