Tilrettelegging for mer variert bruk i uteområdet til en sentrumsskole : en casestudie av Lakkegata skole
Abstract
Denne bacheloroppgaven handler om tilrettelegging for mer variert bruk i sentrumsskoler, og caseområdet er Lakkegata skole i Oslo som i senere tid har gjennomgått utvidelse av uteareal og renovering. I dag er det mange elever som oppholder seg stadig lengre i skolegården. Derfor er kvaliteten og arealstørrelsen på skolens uteareal avgjørende for at de skal drive med variert bruk. Det er spesielt viktig at sentrumsskoler har gode kvaliteter, innhold av elementer for alle aldersgrupper som er tilgjengelig for elever gjennom hele året. Dette er fordi fysiske aktiviteter er viktig for elevers motoriske utvikling, trivsel, læring, samt fysisk og psykisk helse. Videre kan det også forebygge mobbing, uro og uønskelig atferd blant elever. Med dette ble problemstillingen min som følger: «Hvordan kan det tilrettelegges for mer variert bruk i uteområdet til en sentrumsskole?». For å belyse dette, utarbeidet jeg to underproblemstillinger: 1) «Hvorfor er det viktig at skolegården blir tilrettelagt for mer variert bruk?» og «Hvilke faktorer kan bidra til mer variert bruk i uteområdet av en sentrumsskole?».
For å svare på problemstillingen ble det brukt tre ulike metoder; observasjon av bruk, mini-intervju av lærere og ekspertvurdering av innholdet ved Lakkegata skole. For å kartlegge om skolen oppfyller minimumskravet for innhold av elementer i skolegård, ble det gjort ekspertvurdering av Lakkegata skole. Basert på funnene fra resultatdelen og min vurdering opp mot relevant teori, kan det sies at det ikke er variert bruk på Lakkegata skole - men at det kan tilrettlegges for det. Dette kan gjøres ved at skolen får variasjon av terreng og naturelementer, samt gjør eksisterende lekeutstyr som for eksempel ballbingen tilgjengelig for elever slik at de kan bruke det om vinteren. Videre kan skolegården bli utformet med helning og varierende terreng, noe som kan skape naturlige vinteraktiviteter. Et annet tiltak kan være at skolen får flere små soner frem for monofunksjonelle soner med lite utvalg av aktiviteter.
Formålet med denne bacheloroppgaven er å videreformidle kunnskap slik at det settes søkelys på sentrumsskolers utfordringer vedrørende uteområder. I tillegg ønsker jeg at oppgaven skal bestå med hjelp for andre sentrumsskoler som har gjennomgått eller som skal gjennomgå renovering og oppdragering av skolegården. This bachelor thesis is about facilitating varied use in city center schools, and my subject area is Lakkegata school in Oslo which lately has undergone expansion of outdoor spaces and renovation. It is especially important that city center schools have good qualities, and that content of elements for all age groups are available to students throughout the year. This is because physical activity is important for students' motor development, well-being, learning, as well as physical and mental health. Furthermore, it can also prevent bullying, unrest, and unwanted behaviour among students. With this, my thesis question is the following: «How can it be facilitated for more varied use in the outdoor area of a city center school?». In order to explore this, I have explored three related questions: 1) «Why is it important that the schoolyard is facilitated for more varied use?» and «What factors can contribute to more varied use of the outdoor area of a city center school?».
To answer this problem, I have used three different methods: observations of use, mini-interviews of teachers and expert assessment of the content at Lakkegata school. For the mini-interviews and the observations, I used a map section to find out which parts of the schoolyard were the least and the most used. In order to determine whether the school meets the minimum requirement for the content of elements in the schoolyard, an expert assessment was made of Lakkegata school. Based on the findings from the results section and my assessment against course material available in the field, it can be said that there is no varied use at Lakkegata school - but it can be facilitated.