Kantsoner for biologisk mangfold : en byøkologisk tilnærming til fremtidig gang- og sykkelvei i Jessheim
Abstract
Jessheim er i sterk vekst og skal utvikle sitt gang- og sykkelnettverk for å senke belastningen på miljøet og bidra positivt til folkehelsen. Denne oppgaven tar for seg hvordan den fremtidige forbindelsen fra Jessheim stasjonspark til Gystadmarkas nye bydelspark kan bli en grønn forbindelse, både for de myke trafikantene og for insektsliv, gjennom utforming av kantsonene langs gang- og sykkelveien.
Våre samferdselssystemer strekker seg gjennom varierte landskap, og inngrepene har potensiale til å minimere vårt avtrykk på miljø og naturmangfold. Omstilling til bærekraftige transportsystemer har potensiale til å dreie seg om mer enn å gi folk godt reisetilbud og redusere transportbehovet. Utbyggingen av bærekraftige systemer kan også være en mulighet til å se på arealendringer med et flerartslig perspektiv og inkludere mer liv enn asfalterte veier med praktiske plenrabatter.
Veikanter og kantsoner og mellom infrastruktur og natur kan gi gode vekstforhold for mange plantearter og insekter. Dette er eksempler på kunnskap som er tatt med i i denne masteroppgaven, som er et forslag til utforming av gang- og sykkelvei gjennom bymiljøet i Jessheim. I sammenheng med FNs tiår for økossytemrestaurering og bærekraftsmålene ”15 – livet på land” og ”11 – bærekraftige byer og lokalsamfunn” tar denne prosjekteringsoppgaven sikte på å vise at det er plass til artsmangfold, dersom dette prioriteres, ved at det gjøres grep med sikte på å forbedre byens økologiske samspill. Grepene i oppgaven bygger på informasjon knyttet til byens økologi, herunder planter, insekter og økosystemtjenester, sammen med informasjon om stedets strukturer og rom som utgjør prosjektets kontekst. Jessheim is growing strongly and will develop its walking and cycling network to reduce the impact on the environment and contribute positively to public health. This thesis addresses how the future connection from Jessheim station park to Gystadmarka’s new city park can become a green connection, both for the soft traffic edges and for insect life, through the design of the edge zones along the pedestrian and bicycle path.
Our transport systems extend through varied landscapes, and the interventions have the potential to minimize our impact on the environment and biodiversity. The transition to sustainable transport systems has the potential to be about more than giving people good travel offers and reducing the need for transport. The development of sustainable systems can also be an opportunity to look at area changes with a multi-species perspective and more life than paved roads with practical lawn discounts.
Road edges and edge zones and between infrastructure and nature can provide good growth conditions for many plant species and insects. These are examples of knowledge that have been included in this master’s thesis, which is a proposal for the design of a pedestrian and bicycle path through the urban environment in Jessheim. In the context of the UN Decade for
Ecosystem Restoration and the sustainability goals ”15 – life on land” and ”11 - sustainable cities and communities”, this design task aims to show that the space for species diversity, if prioritized, it took aim to improve. the city’s ecological interaction. The measures in the thesis are based on information related to the city’s ecology, including plants, insects and ecosystem services, together with information about the place’s structures and spaces that form a context.