En kvalitativ undersøkelse av muligheter og barrierer for Statens vegvesens arbeid med bærekraft
Master thesis
View/ Open
Date
2022Metadata
Show full item recordCollections
- Master’s theses (MINA) [668]
Abstract
FNs bærekraftsmål, som en felles arbeidsplan for å utrydde fattigdom, bekjempe ulikhet og stoppe klimaendringene innen 2030, har satt bærekraft høyt på agendaen blant politikere, næringsliv og utdanningsinstitusjoner. Denne masteravhandlingen er skrevet i samarbeid med Statens vegvesen og har som formål å gi innsikt i hvordan etaten kan påvirke bærekraft i sine prosjekter Norges største byggherreorganisasjon.
Estimater anslår at biltrafikken i Norge vil øke med rundt 60 prosent i løpet av de kommende 50 årene samtidig som tungtransporttrafikken vil oppleve en vekst på opp mot 70 prosent frem mot 2040. Dette vil føre til økt press på eksisterende veinett og vil kunne gi behov for omfattende utbygging og oppgradering. Det er derfor behov for empirisk forskning på hvordan Statens vegvesen kan påvirke bærekraft i sitt arbeid. Forskningsprosjektet tar for seg følgende problemstilling: I hvilken grad kan Statens vegvesen som byggherre bidra til å påvirke bærekraft i sine prosjekter?
Dette kan deles inn i fire underproblemstillinger:
• Hvordan blir bærekraft oppfattet og forstått i Statens vegvesen?
• Hvilke muligheter har Statens vegvesen for å påvirke prosjekters bærekraft?
• Hvilke barrierer hindrer Statens vegvesen fra å påvirke prosjekters bærekraft?
• Hvordan gjøres bærekraft målbart og gjennomføres metoden på en måte som gjør det mulig å
etterprøve om målene oppnås?
Problemstillingen besvares ved bruke av kvalitativ metode supplert med litteratursøk på relevant forskning. Datainnsamlingen er gjort gjennom semistrukturerte intervjuer av 14 ansatte i Statens vegvesen. Analyse av data er utført ved bruk av tematisk analyse som omfattet koding og tematisering av interessante funn. Resultatene viser at responsene har god kunnskap om bærekraft, og det er tydelig at Statens vegvesen har gode muligheter for å sikre bærekraft i sine prosjekter. Ved å sette krav til bærekraft i entreprenørenes prosjektkontrakter kan etaten påvirke prosjektets bærekraft i stor grad. I tillegg kan Statens vegvesen påvirke bærekraft gjennom implementering av bærekraftskriterier i håndbøkene de utformer. Flere utfordringer og barrierer gjør likevel arbeidet krevende. Stort kostnadsfokus, mangel på indikatorer for måling av bærekraft og for dårlig intern og ekstern styring er noen av utfordringene som nevnes av respondentene. Resultatene viser også at det er et tydelig behov for å utvikle bedre metoder for å måle og evaluere bærekraft i Statens vegvesens arbeid. The UN's sustainability goals, as a united work plan among all countries to eradicate poverty, fight inequality and stop climate change by 2030, have put sustainability high on the agenda among politicians, business and educational institutions. This master's thesis is written in collaboration with the Norwegian Public Roads Administration (NPRA) and aims to provide insight into how the organization can affect sustainability in its projects as Norway's largest contractor. It is estimated that car traffic in Norway will increase by around 60 percent over the next 50 years, at the same time as heavy-duty transport traffic will experience an increase of up to 70 percent by 2040. This will lead to increased traffic on the existing road network and may require extensive development and upgrading. Thus, there is a need for empirical research on how the NPRA can influence sustainability in its work. The research project addresses the following research question: To what extent can the Norwegian Public Roads Administration, as the contractor, contribute to ensure sustainability in its projects?