Virtual reality and public participation in evaluation of landscape planting design
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3000495Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master’s theses (LandSam) [1192]
Sammendrag
The use of digital visualization in public participation processes have been
suggested as a way to overcome known barriers to participation in planning
processes and public participation. While the latest developments with virtual
reality headsets (VR) have been popularized since the mid 2010’s, its use in
planning and amongst landscape architects remains low, even though its use has
been thought to be advantageous within certain aspects. This study explores the
viability of VR in public participation processes regarding evaluation of landscape
designs by participants.
To evaluate the effects of VR in public participation processes, the study combines
a case study site with a research experiment, comprising of a quantitative survey
and a qualitative group interview. Here, the experiment utilized a control and
experimental group to evaluate the effects of VR on landscape preferences. The
study also explores changes in landscape preference when vegetation density
change. The experiment was designed as to simulate a public meeting, as this is a
traditional way to present a project in current public participation processes.
Results reveal that participants thought that VR was an effective tool for
evaluating landscapes, where subjects particularly highlight that their experience
was enjoyable and that the size and scale of the case study was better with VR
than with traditional media. Feedback could also show that evaluation of compact
spaces was better with the use of VR. However, participants also experienced
technical problems and discomfort with the use of VR during the experiment.
Findings also show the participants had an overall preference for medium dense
vegetation. While this was statistically significant for the study, previous studies
warn that students and professionals with spatial competence, as was tested in
this study, might score differently than the rest of the population. Results should
therefore be assessed with care.
A recommendation from the study is that the use of VR in public participation
would be beneficial in small-scale events where proposed designs have high
spatial complexity and where understanding of size and scale of vegetation is
crucial for participants.
Further studies should assess these findings by using a larger group of
participants without spatial competence, and should address the use of VR in
public participation for real projects. Bruk av digital visualisering i offentlige medvirkningsprosesser har blitt foreslått som en måte å overvinne kjente barrierer for deltakelse i planprosesser og medvirkning. Mens den siste utviklingen av virtual reality briller (VR) har blitt populært siden midten av 2010-tallet, er bruken av VR i planlegging og blant landskapsarkitekter fortsatt lav, selv om bruken har vært antatt å være fordelaktig innenfor visse aspekter. Denne studien utforsker brukbarhenten til VR i medvirkningsprosesser angående evaluering av landskapsdesign blant deltakere.
For å evaluere effekten av VR i medvirkningsprosesser, kombinerer studien et casestudie med et forskningseksperiment, som består av en kvantitativ spørreundersøkelse og et kvalitativt gruppeintervju. Her bruker eksperimentet både kontroll- og eksperimentelle grupper for å evaluere effekten av VR for landskapspreferanser. Studien utforsker også endringer i landskapspreferanser når vegetasjonstetthet endres. Eksperimentet ble designet for å simulere et folkemøte, da dette er en tradisjonell måte å presentere et prosjekt på i vanlige medvirkningsprosesser.
Resultatene viser at deltakerne mente at VR var et effektivt verktøy for å evaluere landskap, der forsøkspersonene fremhevet spesielt at deres opplevelse var trivlig, og at opplevelsen av størrelse og skala ved casestudiet var bedre med VR enn med tradisjonelle medier. Enkelte tilbakemeldinger tydet også på at evaluering av kompakte rom var enklere med VR. Enkelte deltakere opplevde imidlertid også tekniske problemer og ubehag ved bruk av VR-briller under forsøket.
Forskningsfunnene viser også at deltakerne hadde en generell preferanse for middels tett vegetasjon. Selv om dette var statistisk signifikant for studien, advarer tidligere studier om at studenter og fagpersoner med romlig kompetanse, som ble testet i denne studien, kan skåre annerledes enn den resterende befolkningen. Resultatene bør derfor vurderes med forsiktighet.
En anbefaling fra studien er at bruk av VR i medvirkningsprosesser vil være gunstig i ved mindre arrangementer der foreslåtte designforslag har høy romlig kompleksitet, og der hvor forståelse av størrelse og skala av vegetasjon er avgjørende for deltakerne.
Videre studier bør vurdere disse funnene ved å bruke en større gruppe deltakere uten romlig kompetanse, og bør ta for seg bruken av VR i medvirkningsprosesser for reelle prosjekter.