Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohnsbråten, Ingrid
dc.date.accessioned2015-07-31T10:27:24Z
dc.date.available2015-07-31T10:27:24Z
dc.date.copyright2015
dc.date.issued2015-07-31
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/294053
dc.description.abstractThe use of Mobile Mapping Systems (MMS) have increased over the last years, with integrated GNSS/INS solution as the common approach to preserving the quality of measurement. For environments where satellite signals become unavailable, such as in tunnels, additional sources of aiding need to be considered. Landsurveyed features, known as adjustment points, are typically utilized to preserve the requested accuracy in most projects. However, as this is a costly and less effcient procedure, alternatives to this approach would be preferred. This thesis is concerned with the use of relative tie points (RTP), representing one such alternative to the position aiding. Two distinct tunnels have been object to research, in terms of the field work and data collection. The quality and errors in terms of the navigation solution have been treated in separate section. The research results is analysed and presented in three parts herein. An additional higher grade IMU, lent out by The Norwegian Defence Research Establishment (FFI) for this purpose, has been added to the original mounting of positioning providing sensors. This enables the comparison of navigation solutions, based on performance. The available reference trajectory for the tunnels of research further provide comparison of true errors in the measurement. The results show that the RTP aiding adds a useful constraint in the dataset resulting in a more consistent trajectory. Including an amount of 10-20 RTPs seem suffcient for the purpose of the position aiding, as shown in Part I. The speed throughout the tunnel is con rmed important in terms of the overall accuracy of position. Part II conclude that the original underlying model in TerraPos is inadequate in terms of external error effects. Part III further investigates the systematic behaviour uncovered in Part II, by means of the gravitational attraction of masses surrounding the surveying vehicle while inside a tunnel. Approximation to the largest resulting error in position and corresponding processing of the dataset return affrmative results. Neglecting the masses by free-air reduction results in a signifiicant error that cannot be ignored. Bruk av Mobile Mapping Systems (MMS) har økt de siste årene, med integrert GNSS/INS løsning som den mest vanlige kombinasjonen for å bevare kvaliteten p å navigasjonsl øsningen. For miljø er der satellittsignaler plutselig blir utilgjengelige, som for eksempel i tunneler, er behovet for mer informasjon til systemet nødvendig, for å oppnå den ønskede nøyaktigheten. Landmålte punkter, kjent som justeringspunkter, gir den mest nøyaktige referansen. Dette er en kostbar og mindre effektiv prosess, og alternativer vil være å foretrekke, forutsatt at den nødvendige nøyaktigheten kan oppnås. Denne oppgaven fokuserer på bruken av relative sammenbindingspunkter. To forskjellige tunneler har vært gjenstand for forskning i oppgaven. Resultatene presentert i tre deler. En høyere grads IMU er blitt lånt ut av Forsvarets Forsknings Institutt (FFI) for denne oppgaven, som representerer en ellers utilgjengelig grad av nøyaktighet og presisjon, og muliggjør en videre sammenligning av resulterende navigasjonsløsninger. En tilgjengelig referanse for tunnelene returnerer sanne feil som mål på kvaliteten. Resultatene viser at justeringspunkt tilfører datasettet informasjon som resulterer i en mer konsistent løsning. En mengde på 10-20 punkter kan være tilstrekkelig, som vist i Del I. Hastighet gjennom tunnelen blir bekreftet viktig for den totale nøyaktigheten. Del II konkludere med at den opprinnelige underliggende modellen er utilstrekkelig, da feil forårsaket av umodellerte utenforliggende effekter finnes i dataene. Del III unders øker videre den systematiske oppf ørsel avdekket i Del II. En analytisk tilnærming og en tilsvarende prossessert analyse gir samsvarende konklusjon av denne feilen. Neglisjering av omkringliggende masser ved å anta en fri-lufts reduksjon utgjør en betydelig feil når inne i tunnellen. Denne feilen kan ikke ignoreres.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectGeomaticsnb_NO
dc.subjectGeomatikknb_NO
dc.subjectMobile Mapping Systemsnb_NO
dc.subjectGNSS denied environmentsnb_NO
dc.subjectPositioningnb_NO
dc.subjectIMUnb_NO
dc.subjectKalman Filternb_NO
dc.subjectInertial Navigation Systemsnb_NO
dc.subjectINSnb_NO
dc.titleMobile mapping system positioning in GNSS denied environmentsnb_NO
dc.title.alternativePosisjonering med Mobile Mapping Systemer i områder uten GNSS dekniningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Information and communication technology: 550::Geographical information systems: 555nb_NO
dc.source.pagenumber133nb_NO
dc.description.localcodeM-GEOMnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel