Hvordan påvirker styret i samvirkeorganisasjoner tjeneste- og produktutvikling i landbruksbasert næringsmiddelindustri? : en kvalitativ casestudie
Master thesis
View/ Open
Date
2015-07-29Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (HH) [1072]
Abstract
Temaet for denne oppgaven er styret og dets styremedlemmer i samvirkeorganisasjoner i
landbruksbasert næringsmiddelindustri og hvordan de påvirker tjeneste- og
produktutvikling. Studien tar utgangspunkt i norske forhold. Bønder har i århundrer gått
sammen for å sikre avsetning på sine jordbruksprodukter til best mulig pris. Samvirke er eid
av bøndene selv. Næringsmiddelindustrien er en konkurranseintensiv bransje, som krever et
bredt og variert produktsortiment tilpasset forbrukerens preferanser. Tjenesteproduksjon
knytter seg til rådgivningstjenester til deres eiere, for å bedre kvalitet og mengde på råvaren.
De store norske samvirkene i Norge innen næringsmiddelindustrien er Nortura SA og TINE
SA, leverandør-samvirker innen kjøtt- og meierisektoren, og eid av råvareprodusentene.
Styret i et eiersamvirke har en todelt rolle, som innebærer forvaltningsansvaret av
forretningsvirksomheten, samt medlemsorganisasjon for eierne.
Problemstillingen for denne oppgaven er følgende:
Hvordan påvirker styret i samvirkeorganisasjoner tjeneste- og
produktutviklingen i landbruksbasert næringsmiddelindustri?
For å besvare problemstillingen er det tatt utgangspunkt i eksisterende teori og åtte
individuelle dybdeintervjuer, med nåværende og tidligere ansatte i TINE SA. Funn fra studien
indikerer at eierstyret med innsikt og forståelse av verdikjeden bidrar aktivt til tjeneste- og
produktutvikling, gjennom konkrete forslag til forbedringer og nye satsningsområder.
Eierstyret er representanter for langsiktig prioriteringer og viser vilje og tålmodighet knyttet
til forbedringer og utvikling av råvaren. Ved store endringer i organisasjonen kan en splittet
medlemsmasse føre til at demokratiske prosesser tar lang tid. Dette kan gå utover
organisasjonens forretningsdrift. Opprettelse av datterselskaper i samvirke er strategiske
beslutninger for å øke produktsortimentet, og beskytte merkenavnet til morselskapet.
Studien konkluderer med at styre i samvirke i landbruksbasert næringsmiddelindustri er
aktive og engasjerte styrerepresentanter, som med inngående kunnskap til verdikjeden har
unike forutsetninger til å bidrar direkte til produkt- og tjenesteutvikling, samt er villig til å
allokere ressurser for fremtiden. Summary
The theme of this study is how the boards of directors in agricultural cooperatives contribute
to service and product innovation. The study focuses on Norwegian agricultural
cooperatives. For centuries farmers have come together and created cooperatives in
agriculture, with the purpose to organize and get provision for their products. Farmers
themselves own the agricultural cooperatives.
The food industry is an intensely competitive sector, which requires a vide and varied
products tailored to consumer preferences. The service related to consulting services for the
producers and owners by the cooperatives seeks to improve quality and quantity of the raw
material. In Norway there are two major agricultural cooperatives in the food industry,
Nortura SA and TINE SA. They are producer-cooperatives in the meat- and dairy-sector
respectively, owned by their producers. The board of directors in agricultural cooperatives
has two roles: to secure business operation and take care of member interests, which
sometimes differ.
The aim of this study is:
How does the boards of directors contribute to service and product innovationt in
agricultural cooperatives in the food industry?
To answer this issue starting point was taken in existing theory, and eight individual
interviews were conducted with employees of TINE SA. Results from the study indicate that
the boards in agricultural cooperatives have unique insight into the value chain, and
therefore contribute actively to service and product innovation through contribution to
improvements and new ways to develop. The board of owners is representatives for longterm
priorities, and shows willingness and patience for improvements and new ways to use
the raw material. With major changes in the organization, a split membership may lead to
prolonging if democratic processes, which can hurt the organizations business operation.
Creation of subsidiaries in cooperatives is a strategic decision to increase the product range,
and protect the brand name of the parent company.