• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan påvirker styret i samvirkeorganisasjoner tjeneste- og produktutvikling i landbruksbasert næringsmiddelindustri? : en kvalitativ casestudie

Unnerud, Inger Marthine Dæhli
Master thesis
Thumbnail
Åpne
unnerud_master2015.pdf (1.839Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/293815
Utgivelsesdato
2015-07-29
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master's theses (HH) [924]
Sammendrag
Temaet for denne oppgaven er styret og dets styremedlemmer i samvirkeorganisasjoner i

landbruksbasert næringsmiddelindustri og hvordan de påvirker tjeneste- og

produktutvikling. Studien tar utgangspunkt i norske forhold. Bønder har i århundrer gått

sammen for å sikre avsetning på sine jordbruksprodukter til best mulig pris. Samvirke er eid

av bøndene selv. Næringsmiddelindustrien er en konkurranseintensiv bransje, som krever et

bredt og variert produktsortiment tilpasset forbrukerens preferanser. Tjenesteproduksjon

knytter seg til rådgivningstjenester til deres eiere, for å bedre kvalitet og mengde på råvaren.

De store norske samvirkene i Norge innen næringsmiddelindustrien er Nortura SA og TINE

SA, leverandør-samvirker innen kjøtt- og meierisektoren, og eid av råvareprodusentene.

Styret i et eiersamvirke har en todelt rolle, som innebærer forvaltningsansvaret av

forretningsvirksomheten, samt medlemsorganisasjon for eierne.

Problemstillingen for denne oppgaven er følgende:

Hvordan påvirker styret i samvirkeorganisasjoner tjeneste- og

produktutviklingen i landbruksbasert næringsmiddelindustri?

For å besvare problemstillingen er det tatt utgangspunkt i eksisterende teori og åtte

individuelle dybdeintervjuer, med nåværende og tidligere ansatte i TINE SA. Funn fra studien

indikerer at eierstyret med innsikt og forståelse av verdikjeden bidrar aktivt til tjeneste- og

produktutvikling, gjennom konkrete forslag til forbedringer og nye satsningsområder.

Eierstyret er representanter for langsiktig prioriteringer og viser vilje og tålmodighet knyttet

til forbedringer og utvikling av råvaren. Ved store endringer i organisasjonen kan en splittet

medlemsmasse føre til at demokratiske prosesser tar lang tid. Dette kan gå utover

organisasjonens forretningsdrift. Opprettelse av datterselskaper i samvirke er strategiske

beslutninger for å øke produktsortimentet, og beskytte merkenavnet til morselskapet.

Studien konkluderer med at styre i samvirke i landbruksbasert næringsmiddelindustri er

aktive og engasjerte styrerepresentanter, som med inngående kunnskap til verdikjeden har

unike forutsetninger til å bidrar direkte til produkt- og tjenesteutvikling, samt er villig til å

allokere ressurser for fremtiden. Summary

The theme of this study is how the boards of directors in agricultural cooperatives contribute

to service and product innovation. The study focuses on Norwegian agricultural

cooperatives. For centuries farmers have come together and created cooperatives in

agriculture, with the purpose to organize and get provision for their products. Farmers

themselves own the agricultural cooperatives.

The food industry is an intensely competitive sector, which requires a vide and varied

products tailored to consumer preferences. The service related to consulting services for the

producers and owners by the cooperatives seeks to improve quality and quantity of the raw

material. In Norway there are two major agricultural cooperatives in the food industry,

Nortura SA and TINE SA. They are producer-cooperatives in the meat- and dairy-sector

respectively, owned by their producers. The board of directors in agricultural cooperatives

has two roles: to secure business operation and take care of member interests, which

sometimes differ.

The aim of this study is:

How does the boards of directors contribute to service and product innovationt in

agricultural cooperatives in the food industry?

To answer this issue starting point was taken in existing theory, and eight individual

interviews were conducted with employees of TINE SA. Results from the study indicate that

the boards in agricultural cooperatives have unique insight into the value chain, and

therefore contribute actively to service and product innovation through contribution to

improvements and new ways to develop. The board of owners is representatives for longterm

priorities, and shows willingness and patience for improvements and new ways to use

the raw material. With major changes in the organization, a split membership may lead to

prolonging if democratic processes, which can hurt the organizations business operation.

Creation of subsidiaries in cooperatives is a strategic decision to increase the product range,

and protect the brand name of the parent company.
Utgiver
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit