dc.contributor.advisor | Jåstad, Eirik | |
dc.contributor.advisor | Bolkesjø, Torjus Folsland | |
dc.contributor.author | Cohen, Anna | |
dc.date.accessioned | 2021-11-29T14:15:25Z | |
dc.date.available | 2021-11-29T14:15:25Z | |
dc.date.issued | 2021 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/2831958 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven ser på hvordan luftfarten i Norge kan bli fossilfri i 2040 ved bruk av fornybart drivstoff. Det er allerede i dag utviklet metoder for fornybart drivstoff. Det fornybare drivstoffet kan blandes inn med fossilt drivstoff til bruk i luftfart, men det er usikkerhet knyttet opp mot oppskalering av produksjon.
Avinor har utarbeidet en prognose for hvor mange CO2-ekvivalenter luftfart kommer til å bidra med i 2040. Ved å gå ut ifra denne prognosen er det i oppgaven kommet fram til at det trengs i overkant av én milliard liter jetdrivstoff for å dekke drivstoffbehovet i norsk luftfart både innenlands, interkontinentalt og til Europa med forbindelse til Norge i 2040. | en_US |
dc.description.abstract | This thesisinvestigates how the aviation sector in Norway could be fossil free by 2040 by using renewable fuels. Today, methods have already been developed to produce renewable fuels. Renewable fuels can also be mixed with fossil fuels in aviation, but there are uncertainties with regard to upscaling production.
Avinor has made a prognosis for how many CO2 equivalents aviation will contribute with in 2040. Starting with this prognosis, it is calculated in the thesis that slightly more than one billion liters of jet fuels will be needed for aviation inside of Norway, as well as intercontinental and European flights with a connection to Norway in 2040. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences, Ås | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.title | En tekno-økonomisk undersøkelse av biojetdrivstoff og E-fuel som alternative fornybare flydrivstoff for langdistanse i 2040 | en_US |
dc.title.alternative | A techno-economic study of biojetfuel and E-fuel as alternative renewable long-distance aviation fuels in 2040 | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.description.localcode | M-FORNY | en_US |