Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJåstad, Eirik
dc.contributor.advisorBolkesjø, Torjus Folsland
dc.contributor.authorCohen, Anna
dc.date.accessioned2021-11-29T14:15:25Z
dc.date.available2021-11-29T14:15:25Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2831958
dc.description.abstractDenne oppgaven ser på hvordan luftfarten i Norge kan bli fossilfri i 2040 ved bruk av fornybart drivstoff. Det er allerede i dag utviklet metoder for fornybart drivstoff. Det fornybare drivstoffet kan blandes inn med fossilt drivstoff til bruk i luftfart, men det er usikkerhet knyttet opp mot oppskalering av produksjon. Avinor har utarbeidet en prognose for hvor mange CO2-ekvivalenter luftfart kommer til å bidra med i 2040. Ved å gå ut ifra denne prognosen er det i oppgaven kommet fram til at det trengs i overkant av én milliard liter jetdrivstoff for å dekke drivstoffbehovet i norsk luftfart både innenlands, interkontinentalt og til Europa med forbindelse til Norge i 2040.en_US
dc.description.abstractThis thesisinvestigates how the aviation sector in Norway could be fossil free by 2040 by using renewable fuels. Today, methods have already been developed to produce renewable fuels. Renewable fuels can also be mixed with fossil fuels in aviation, but there are uncertainties with regard to upscaling production. Avinor has made a prognosis for how many CO2 equivalents aviation will contribute with in 2040. Starting with this prognosis, it is calculated in the thesis that slightly more than one billion liters of jet fuels will be needed for aviation inside of Norway, as well as intercontinental and European flights with a connection to Norway in 2040.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleEn tekno-økonomisk undersøkelse av biojetdrivstoff og E-fuel som alternative fornybare flydrivstoff for langdistanse i 2040en_US
dc.title.alternativeA techno-economic study of biojetfuel and E-fuel as alternative renewable long-distance aviation fuels in 2040en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.localcodeM-FORNYen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal