Kommuners praksis ved tildeling av adresser
Master thesis
View/ Open
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Master’s theses (LandSam) [1065]
Abstract
Temaet i denne masteroppgaven er adressering. Målet med oppgaven har vært å belyse kommuners praksis ved tildeling av adresser, og om kommunene har behov for endringer i adresseringsarbeidet. Det er landets kommuner som er adressemyndighet og som har ansvaret for utarbeidelsen av et godt og logisk adressesystem i sin kommune. Kommunene organiserer selv adressearbeidet. Adresser er viktige og spiller en stor rolle i hverdagen vår. En av de viktigste rollene adresser har, er når nødetatene skal finne frem til riktig sted, og adresser kan i tilfeller være avgjørende for liv.
Hovedproblemstillingen i oppgaven er: Å belyse dagens praksis og mulige behov for endringer ved tildeling av adresser i kommuner. Det har blitt utarbeidet fire delproblemstillinger som skal være til hjelp for å besvare hovedproblemstillingen. Disse er som følger:
1. Hvordan fungerer dagens system for tildeling av adresser i kommuner?
2. Hvilke utfordringer oppstår i kommuner ved tildeling av adresser?
3. Opplever kommuner behov for endringer i systemet for tildeling av adresser slik det er i dag?
4. Oppstår det ulikheter mellom kommuners adressering i et hytteområde og et område med flere veier? For å belyse hovedproblemstillingen er det i denne studien benyttet kvalitativ metode. Data er samlet inn gjennom 11 semistrukturerte intervjuer med ansatte i utvalgte kommuner. For å få en fullstendig forståelse av oppgavens tema presenteres i tillegg relevant litteratur og lovverk. Addressing is the topic in this study. The purpose of this thesis is to highlight how municipalities allocate addresses and to evaluate if they need changes. In Norway, the municipalities have authority to allocate addresses. They are also responsible for developing a good and logical addressing system in their municipality. The individual municipality decides how they want to organize their work with addressing. Addresses are important and play a significant role in our everyday life. One of the most important roles is when emergency services need to find the right place, and addresses can in some cases be crucial for lives.
The main research question in this thesis is: To highlight municipalities current practice and possible needs for change in the allocation of addresses. Four sub-questions are made to help answer the main research question. They are:
1. How does the system for allocating addresses in the municipalities work today?
2. What challenges occur when the municipalities are allocating addresses?
3. Do the municipalities experience a need for change in the way addresses are allocated today?
4. Do differences occur between municipalities addressing an area with cabins and an area with several roads?
To highlight the main question, qualitative methodology is used in this thesis. Data is collected through 11 semi-structured interviews with employees in selected municipalities. To give a complete understanding of the topic of this thesis is also relevant literature and legislation presented.