Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkålvik, Åsmund
dc.date.accessioned2015-03-16T10:32:44Z
dc.date.available2015-03-16T10:32:44Z
dc.date.copyright2014
dc.date.issued2015-03-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/279309
dc.description.abstractI denne masteroppgaven har jeg sett på hva som engasjerer elever ved å ta de med ut i feltturer. Jeg har i flere år tatt elevene med ut på ulike feltturer i den hensikt at dette skulle være en god måte å introdusere faget naturforvaltning for elevene i Vg3 naturbruk. I tillegg har enkelte feltturer vært avslutning på biologifaget i andre klasse. På disse turene har jeg merket meg at elevene viser et stort engasjement og at de gir inntrykk av å ha det bra, men lærer de noe? Og hva er det i tilfelle som gjør at de lærer på disse feltturene, og hva er det som fenger elevene? Naturforvaltning er et 5- timersfag på Vg3 naturbruk. Jeg har hatt noen utfordringer med at elevene ikke ser helheten i faget og at de opplever faget som omfattende. Naturforvaltning er sammensatt av mange ulike fagdisipliner, noe som kan bidra til at faget blir så komplekst. Faget naturforvaltning skal ifølge læreplanen spenne fra de nære lokale forvaltningsoppgaver via det nasjonale til et internasjonalt samarbeid om store globale spørsmål. Dette har jeg som lærer ofte funnet vanskelig å formidle til ungdom som lever i sin egen ungdomsverden, noe de selvsagt også skal i slutten av tenårene. De siste årene har jeg tatt elevene med på feltturer for å introdusere naturforvaltningsfaget. Dette har jeg erfart at elevene setter pris på. Jeg vil i denne oppgaven undersøke om elevene lærer noe på disse feltturene. Jeg mener å kunne dokumenter at elevene oppnådde læring i møte med naturfenomen i felt. Dette kom til uttrykk blant annet som et engasjement hos elevene i møter med naturfenomen elevene fikk oppleve ved å se, lukte, høre lyder fra naturen og fortellinger fra mennesker vi møtte. Desto flere av sansene som ble aktivisert i møter med dyr, fugler, planter og mennesker i felt jo sterkere mener jeg engasjementet var. Dette gav igjen grunnlag for læringslyst og læringsglede hos elevene slik jeg opplevde det. Tester, fremføringer og oppgaveinnleveringer i etterkant av feltturen viste også at elevene hadde oppnådd læring. I den alderen elevene er i på videregående (15-18 år) så formes deres egen identitet samtidig med deres yrkesidentitet. Dette gjør seg på mange måter spesielt gjeldende på naturbruksskoler med internat der opphold og arbeid i naturen sammen med andre medelever og voksne er med på å danne grunnlaget for identitetsdannelse. I løpet av feltturene opplevde jeg at flere av elevene uttrykte seg med bruk av faguttrykk og argumentasjon som vitnet om kunnskap og holdninger på en begynnende yrkesidentitetsdannelse hos elevene. In my Master thesis my intention is to explore why field trips engage the students. For many years now I have accompanied my students on a diversity of field trips in order to introduce this senior year subject to them. In addition, we have also used filed trips as a conclusion to VG 2 Biology. During these trips I have noticed that the students are very eager and happy to be outside, but I’m not always sure of how much they learn. I sometimes wonder what, if anything, makes this arena beneficial for their learning and what makes the students involved and dedicated. Nature Management is a 5hrs/w subject at senior high school level, VG3 Agriculture, Fishing and Forestry .The complexity of the subject can be difficult to comprehend for the students. As a teacher, it can at times be challenging when the students fail to see the broad scope of the subject, or subjects, as Nature Management is comprised of several disciplines. Nature Management is meant to encompass both local management issues through national and into international co-operation of global matters. As a teacher, I have often found it difficult to communicate this message to youths who are vey much concerned about their everyday lives, as of course they should be in their late teens. Over the last few years I have accompanied the students on a variety of field trips in order to introduce the subject Nature Management. In this thesis I will explore whether the students benefit from this and in what way. I have been able to document that the students have acquired knowledge by encountering natural phenomena in the field. This is evident in their enthusiasm and commitment when faced with natural phenomena they experienced through seeing, smelling, hearing the sounds of nature and through stories from the people we encountered. The more they had to use their senses in meeting animals, birds, plants and humans, the better they acquired knowledge. This is turn opened up for commitment and enthusiasm, and a joy of learning. Tests, presentations and essays after the field trips were all evidence of the knowledge the students had gained. At this age (15-18 yrs) their work ethics and identities are also forming. This is perhaps especially true at high schools specializing in Agriculture, Fishing and Forestry which are boarding schools as well. Field trips and outdoor classrooms are part of what is shaping their professional identities from an early age. During our field trips I often experienced students using a level of terminology and argumentation that bear witness to a budding professional identity.
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectThe Joy of learning in naturenb_NO
dc.subjectDedication to learningnb_NO
dc.subjectRural managementnb_NO
dc.subjectRural studiesnb_NO
dc.subjectLearning through our sensesnb_NO
dc.subjectOccupational identitynb_NO
dc.titleNaturglede og læringsgledenb_NO
dc.title.alternativeThe Joy of Nature and the Joy of Learningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO
dc.source.pagenumber144nb_NO
dc.relation.projectKompetanse for Kvalitetnb_NO
dc.description.localcodeM-LUNnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel