Naturglede og læringsglede
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/279309Utgivelsesdato
2015-03-16Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (RealTek) [1877]
Sammendrag
I denne masteroppgaven har jeg sett på hva som engasjerer elever ved å ta de med ut i
feltturer. Jeg har i flere år tatt elevene med ut på ulike feltturer i den hensikt at dette skulle
være en god måte å introdusere faget naturforvaltning for elevene i Vg3 naturbruk. I tillegg
har enkelte feltturer vært avslutning på biologifaget i andre klasse. På disse turene har jeg
merket meg at elevene viser et stort engasjement og at de gir inntrykk av å ha det bra, men
lærer de noe? Og hva er det i tilfelle som gjør at de lærer på disse feltturene, og hva er det
som fenger elevene?
Naturforvaltning er et 5- timersfag på Vg3 naturbruk. Jeg har hatt noen utfordringer med at
elevene ikke ser helheten i faget og at de opplever faget som omfattende. Naturforvaltning er
sammensatt av mange ulike fagdisipliner, noe som kan bidra til at faget blir så komplekst.
Faget naturforvaltning skal ifølge læreplanen spenne fra de nære lokale forvaltningsoppgaver
via det nasjonale til et internasjonalt samarbeid om store globale spørsmål. Dette har jeg som
lærer ofte funnet vanskelig å formidle til ungdom som lever i sin egen ungdomsverden, noe de
selvsagt også skal i slutten av tenårene.
De siste årene har jeg tatt elevene med på feltturer for å introdusere naturforvaltningsfaget.
Dette har jeg erfart at elevene setter pris på. Jeg vil i denne oppgaven undersøke om elevene
lærer noe på disse feltturene.
Jeg mener å kunne dokumenter at elevene oppnådde læring i møte med naturfenomen i felt.
Dette kom til uttrykk blant annet som et engasjement hos elevene i møter med naturfenomen
elevene fikk oppleve ved å se, lukte, høre lyder fra naturen og fortellinger fra mennesker vi
møtte. Desto flere av sansene som ble aktivisert i møter med dyr, fugler, planter og mennesker
i felt jo sterkere mener jeg engasjementet var. Dette gav igjen grunnlag for læringslyst og
læringsglede hos elevene slik jeg opplevde det. Tester, fremføringer og oppgaveinnleveringer
i etterkant av feltturen viste også at elevene hadde oppnådd læring.
I den alderen elevene er i på videregående (15-18 år) så formes deres egen identitet samtidig
med deres yrkesidentitet. Dette gjør seg på mange måter spesielt gjeldende på
naturbruksskoler med internat der opphold og arbeid i naturen sammen med andre medelever
og voksne er med på å danne grunnlaget for identitetsdannelse. I løpet av feltturene opplevde
jeg at flere av elevene uttrykte seg med bruk av faguttrykk og argumentasjon som vitnet om
kunnskap og holdninger på en begynnende yrkesidentitetsdannelse hos elevene.
In my Master thesis my intention is to explore why field trips engage the students. For many
years now I have accompanied my students on a diversity of field trips in order to introduce
this senior year subject to them. In addition, we have also used filed trips as a conclusion to
VG 2 Biology. During these trips I have noticed that the students are very eager and happy
to be outside, but I’m not always sure of how much they learn. I sometimes wonder what, if
anything, makes this arena beneficial for their learning and what makes the students involved
and dedicated.
Nature Management is a 5hrs/w subject at senior high school level, VG3 Agriculture,
Fishing and Forestry .The complexity of the subject can be difficult to comprehend for the
students. As a teacher, it can at times be challenging when the students fail to see the broad
scope of the subject, or subjects, as Nature Management is comprised of several disciplines.
Nature Management is meant to encompass both local management issues through national
and into international co-operation of global matters. As a teacher, I have often found it
difficult to communicate this message to youths who are vey much concerned about their
everyday lives, as of course they should be in their late teens.
Over the last few years I have accompanied the students on a variety of field trips in order to
introduce the subject Nature Management. In this thesis I will explore whether the students
benefit from this and in what way.
I have been able to document that the students have acquired knowledge by encountering
natural phenomena in the field. This is evident in their enthusiasm and commitment when
faced with natural phenomena they experienced through seeing, smelling, hearing the sounds
of nature and through stories from the people we encountered. The more they had to use their
senses in meeting animals, birds, plants and humans, the better they acquired knowledge. This
is turn opened up for commitment and enthusiasm, and a joy of learning. Tests, presentations
and essays after the field trips were all evidence of the knowledge the students had gained.
At this age (15-18 yrs) their work ethics and identities are also forming. This is perhaps
especially true at high schools specializing in Agriculture, Fishing and Forestry which are
boarding schools as well. Field trips and outdoor classrooms are part of what is shaping their
professional identities from an early age. During our field trips I often experienced students
using a level of terminology and argumentation that bear witness to a budding professional
identity.