Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHusaas, Ellen Merete
dc.contributor.advisorEvensen, Katinka Horgen
dc.contributor.authorHelvik, Johanne Svendsen
dc.contributor.authorBuan, Elise Gunnes
dc.coverage.spatialNorway, Østfold, Mossen_US
dc.date.accessioned2021-02-05T16:49:14Z
dc.date.available2021-02-05T16:49:14Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/2726506
dc.description.abstractMasteroppgaven undersøker hvordan landskapsarkitekten kan utforme ungdommens byplan for Moss sentrum, med utgangspunkt i en medvirkningsprosess med tre skoleklasser ved Malakoff Videregående Skole. Gjennom prosesser og fysiske grep, vil vi utarbeide en byplan for Moss, med formål om å styrke sosial bærekraft for ungdom. For å danne et kunnskapsgrunnlag, sammenfattenfatter vi føringer og utfordringer som er aktuelle for ungdom i lokal stedsutvikling. Deretter gjennomfører vi en idédugnad tilpasset ungdom, og sammenfatter funnene med kartlegging av Moss' bystruktur. Basert på funnene fra idédugnaden med ungdommer fra Moss, utarbeider vi seks prinsipper for utvikling av sosiale møteplasser for og av ungdom. Med utgangspunkt i funn og prinsipper, utarbeider vi Ungdommens byplan i Moss, og viser mulighetsplaner for utforming av tre byrom. Dette med mål om å sørge for steder hvor ungdommen kan utforske, utfolde og uttrykke seg. Basert på utformingen av Ungdommens byplan i Moss, undersøker vi landskapsarkitektens rolle i medvirkningsprosesser med ungdom, med fokus på å sikre byliv for ungdom.en_US
dc.description.abstractThis master thesis explores the role of the landscape architect in implementing the youth’s wants and needs in an urban plan. What happens when the youth of Moss become part of creating the plan for their own city? The city plan is made through participation processes as well as physical interventions – both with the aim of strengthening social sustainability for the youth in Moss. Existing guides and challenges related to youth in local urban development are summarized. The knowledge base frames the testing of participation exercises tailored to youth, and the findings are summarized with physical city analysis of Moss. In collaboration with Moss municipality, an idea workshop with three high school classes at Malakoff VGS was held. The aim of the workshop was to get input to an ongoing project in the city center. Based on the findings from the workshop, six principles for the development of social meeting places for and by youth are presented. The input from the youth served as the base in the development of the city plan with an emphasis on designing places where youth can explore, unfold and express themselves. The principles and physical interventions in accordance with the findings from the idea workshop is illustrated through scenario plans for three urban spaces in Moss. Based on the making of the Youth’s Urban Plan of Moss, the role of the landscape architect in the participation process is explored. The importance of active participation is emphasized, and the results show that a landscape architect can serve as an important spokesperson for the youth in sustainable development and design of future cities.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsen_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.titleUngdommens byplan for Moss sentrumen_US
dc.title.alternativeThe youth’s urban plan of Mossen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.source.pagenumber193en_US
dc.description.localcodeM-LAen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal