Utfordringer og muligheter knyttet til elektronisk tinglysing i Norge
Master thesis
View/ Open
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Master’s theses (LandSam) [1063]
Abstract
Tema for studien er knyttet til elektronisk tinglysing. I denne masteroppgaven har målet vært å belyse utfordringer og muligheter ved elektronisk tinglysing i Norge. Elektronisk tinglysing ble innført i april 2017. Samfunnsutviklingen knyttet til IKT og digitalisering er bakgrunnen for valg av tema.
For å belyse hovedproblemstillingen har jeg benyttet meg av kvalitativ metode, og intervjuer som forskningsdesign. Det har blitt gjennomført ni intervjuer for å belyse hovedproblemstillingen. For å belyse hovedproblemstillingen har jeg valgt å intervjue profesjonelle aktører som representerer ulike ståsteder ved studiens tema, som bankansatte, eiendomsmeglere, oppgjørsmeglere og Statens Kartverk (Kartverket). For å få en fullstendig forståelse for temaet og problemstillingen har jeg presentert relevant faglitteratur, lover og forarbeid i en litteraturstudie. The topic of the study is related to the electronic system of judicial registration (electronic registration). The purpose of the study has been to highlight the challenges and opportunities of the electronic system of judicial registration in Norway. The electronic system of judicial registration was introduced in April 2017. The development in society related to ICT and digitalisation is the background for the choice of theme.
To illustrate the research question, I have used qualitative methodology and interviews as research design. Nine interviews have been conducted to elucidate the research question. I have chosen to interview professional actors representing different positions on the study`s theme, such as bank employees, real estate agents, settlement brokers and the Norwegian Mapping Authority (Statens Kartverk). To gain a complete understanding of the topic and the research question, I have presented relevant professional literature, laws and preparation in a literate study.