HISC i duplex korrosjonsbestandige stål og optimalisering av super duplex rørkomponenter
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2619212Utgivelsesdato
2019Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (RealTek) [1839]
Sammendrag
Denne masteroppgaven er gitt av Fakultet for matematiske realfag og teknologi (REALTEK) ved Norges Miljø og Biovitenskaplige Universitet (NMBU). For subsea-applikasjoner laget i duplex-materialer vil "Hydrogen Induced Stress cracking" (HISC) være et problem så lenge hydrogen er tilstede, grunnet den katodiske beskyttelsen. Dette gjør dimensjoneringsprosessen for slike anlegg og komponenter mer utfordrende.
Målet med oppgaven er å redegjøre for HISC i henhold til duplex korrosjonsbestandige stål, samt utvikle og dimensjonere forbedrede t-forgreininger for bruk i subsea-applikasjoner. De ulike designforslagene må imøtekomme krav fra DNVGL-RP-F112, som er den drivende standarden for dimensjonering mot HISC i denne materialklassen. This master's thesis is given by the Faculty of Mathematical Sciences and Technology (REALTEK) at the Norwegian University of Life Sciences (NMBU). For subsea applications made in duplex stainless steels, "Hydrogen Induced Stress Cracking" (HISC) will be a problem if hydrogen is present due to the cathodic protection. This makes the design process for such applications and components more challenging.
The aim of the work is to account for HISC according to duplex stainless steels, as well as to develop and dimensioning improved pipe tee's for use in subsea manifolds. The various designs must meet the requirements of DNVGL-RP-F112, which is the driving standard for dimensioning against HISC in this material class.