Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRivera, Agustin Sebastian
dc.contributor.authorAmble, Lene
dc.coverage.spatialNorway, Liernb_NO
dc.date.accessioned2019-08-19T11:45:52Z
dc.date.available2019-08-19T11:45:52Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2609086
dc.description.abstractSociety is constantly changing and more and more people are moving into the big cities. Today, 54% of the world’s population lives in urban areas, a number that is expected to grow to 66% by 2050 (United Nations, 2014). With an increasing population, the need for transformation of urban areas is more im- portant now than ever. Lierstranda is an industrial area located along the Drammensfjord, centrally located at the municipal border between Lier and Drammen. The area con- nects to both the railway and the main road network and, on the basis of location, infrastructure and proximity to the water, has great potential as a trans- formation area in a city development perspective. Various plans and proposals for a new station area have been drawn up centrally in relation to the Fjordby project. Through my project area, I want to show how a new station area, based on green mo- bility, can develop a new downtown area, connect buildings on either side of the E18 and activate the river promenade.nb_NO
dc.description.abstractSamfunnet er i konstant endring og stadig flere flytter inn til storbyene. I dag bor 54 % av verdens befolkning i urbane områder, et antall som er for- ventet å vokse til 66 % innen 2050 (United Nations, 2014). Med et økende innbyggertall er behovet for transformasjon av bynære områder stort. Lierstranda er et industriområde som ligger langs Drammensfjorden, sentralt plassert ved kommune- grensen mellom Lier og Drammen. Området knytter seg opp mot både jernbane og overordnet veinett og har på bakgrunn av plassering, infrastruktur og nærhet til vannet stort potensiale som et transfor- masjonsområde i et byutviklingsperspektiv. Det har vært utarbeidet ulike planer og forslag til et nytt stasjonsområde sentralt plassert i forhold til Fjordby-prosjektet. Gjennom prosjektområdet mitt ønsker jeg å vise hvordan et nytt stasjonsområde med utgangspunkt i grønn mobilitet, kan utvikle et nytt sentrumsområde, koble sammen bebyggelse på hver side av E18 og aktivisere elvepromenaden.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectGrønn mobilitetnb_NO
dc.subjectTransformasjonnb_NO
dc.subjectLandskapsarkitekturnb_NO
dc.titleFjordbyen i Lier : fra industriområde til kollektivknutepunktnb_NO
dc.title.alternativeFjordbyen in Lier : from industrial area to public transport hubnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.source.pagenumber100nb_NO
dc.description.localcodeM-LAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal