Utforming av førerkupe og førerplass for Dolphinkonseptet
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2570136Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (RealTek) [1826]
Sammendrag
Utslipp fra biltraffikken er et kjent problem. Det er mange biler på veiene og trenden er at det kjører færre i hver bil enn tidligere. Dolphinkonseptet ble startet i 2007 som et lettvekts trehjuls-kjøretøykonsept, med fokus på reduksjon av energi- og plassbruk. Siden den gang er det gjennomført flere masteroppgaver innen Dolphinkonseptet, og i 2016 ble det tatt videre som et svevekonsept, for å kombinere reise på både vei og i luft i ett fremkomstmiddel.
Hovedmålet for dette prosjektet er å utvikle et fremtidsrettet og ergonomisk konsept for førerplass og førerkupe til Dolphin Sky. Det legges fokus på førerkomfort, brukervennlighet og designuttrykk.
Det benyttes integrert pordukutvikling som overordnet metodikk for prosjektet. Teori nødvendig for oppgaven har blitt gjennomgått og analysert, med hovedvekten av teori innen ergonomi og antropometri. Det utredes også et utvalg av tenkologi viktig for konseptet. Dette legge basisen for mye av arbeidet videre i prosjektet. I produktspesifiseringen settes det opp metriske krav med basis i teorien som er gjennomgått.
Videre utføres en funksjonsanalyse av førerkupeen, som gir utgangspunktet for konseptutviklingen. Det samles inspirasjon til ideutviklingen fra naruren samt i fra sci-fi, med fokus på fremtidrettet og strømlinjet design. SCAMPER brukes som hjelpemiddel under konseptgenereringsprosessen og det kommer frem mange forskjellige konseptforslag.
Valg av formkonsepter foretas med Phugs forenkede metode for seleksjon, og det velges ut konsepter for førersete, ratt, instrumentpanel og sidekonsoll. Disse ble så satt sammen til et helhetlig konsept for førerkupe. Konseptet visualiseres så ved hjelp av markertegninger og 3D-modellering.
Resultatet er et fremtidrettet konsept for førerkupe til Dolphin Sky.
Vider arbeid kan inkludere en mer omfattende studie av nødvendig teknologi, samt mer utviklingsarbeid i 3D. Ergonomien burde også gjennomgås grundigere. Emission from traffic are a known problem. There are many vehicles on the roads, but the trend is that there are fewer people per car now than before. The Dolphin concept was started in 2007 at a lightwheight trike car concept, with focus on reduction of energy and space usage. Since then there have been written several theses for the Dolphin concept, and in 2016 it was also developed as an aerial vehicle concept, that combines travel by road and air in one product.
The main goal for this project is the developement of a provident and ergonomic concepr for driver’s compartment and cockpit for Dolphin Sky. The project focuses on driver’s comfort, ease of use and design expression.
Integrated product development is uses as methodology throughout the project. The necessary theory for the project was reviewed and analysed, with emphasis on the theory of ergonomics and anthropometry. Important technology was also reviewed. This is the foundation for a big part of the work done later in the project. In the product specipication there are listed several important measuremns with basis in the reviewed theory.
A function analysis is performed for the drivers compartment, and this is the base for the concept development.Inspiration is gatherd from pictures of nature and from sci-fi, with focus on provident and streamlined design. The SCAMPER method is used as a tool in the concept developement process, and it yields a lot of different concept suggestions.
The selection process is performed with use of a simplified version of Phug’s methodology for selection, and there are chosen concepts for the design of the driver’s seat, the steering wheel, dashboard and side console. These was then combined as a comprehensive concept for the driver’s compartment. The concept is visualized through marker drawings and 3D-modelling.
The result is a provident and ergonomic consept for the driver’s compartment and cockpit for Dolphin Sky.
Furhter work might include a more comprehensive study of needed technology and more development work in 3D. The ergonomics should also be reviewed again.