Netthandel av dagligvarer : en case-studie av MENYs logistikk knyttet til handel av dagligvarer på nett
Master thesis
View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (HH) [1072]
Abstract
For å undersøke hvordan det er å ta i bruk in-store fulfillment av kundeordre over nett, og hvordan Meny har møtt logistikkutfordringene som følger, har jeg gjennomført to formelle dybdeintervjuer. Det første intervjuet ble gjennomført i samarbeid med netthandel Meny og det andre intervjuet i samarbeid med teknologiselskapet Zoopit. I tillegg fikk jeg en omvisning på et av Menys netthandelslager i Oslo. Med informasjonen innhentet fra intervjuer, observasjon og teori på området, har jeg analysert og gjennomført en diskusjon. Denne diskusjonen opplyser om hvordan det er å ta i bruk in-store fulfillment i en startfase, og hvilke risikoområder som forsterkes ved overgang til en dominerende vekstfase på bakgrunn av forventet utvikling i markedet. Videre er det identifisert gap som ikke har noen god forklaring i teorien og som danner grunnlag for videre forskning. Til slutt diskuterer jeg effektene av å gå over til alternative fulfillment modeller, på bakgrunn av utfordringene/mulighetene med in-store fulfillment og framtidsutsiktene netthandelen av dagligvarer har i Norge. To study how in-store fulfillment of online orders works, and how Meny has met the logistics challenges as follows, I've completed 2 formal depth interviews. The first interview was conducted in cooperation with Meny E-commerce and the second interview in cooperation with the technology company Zoopit. In addition, I was given a tour in one of Meny's e-commerce store in Oslo. With the information obtained from interviews, observation, and theory in the field, I have analyzed and conducted a discussion. The discussion explains how in-store fulfillment works in a start-up phase, and what risk area is enhanced by a transition to a dominant growth phase based on expected market development. Furthermore, there is identified gap that has no good explanation in theory and forms the basis for further research. Finally, I discuss the effects of switching to alternative fulfillment models, based on the challenges/opportunities with in-store fulfillment and the prospects of online grocery shopping in Norway.