Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFjeld, Dag
dc.contributor.authorLøfsgaard, Pål Arne Aasness
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2018-09-26T13:08:14Z
dc.date.available2018-09-26T13:08:14Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2564751
dc.description.abstractSiden den første jernbanestrekningen ble anlagt i Norge i 1854, har tømmer og trelast blitt fraktet på jernbane, men det er først i de seneste årene at de virkelig store volumene har tatt jernbanen. I 2010 fraktet jernbanen rundt 1.100.000 m3 rundvirke. Fire år senere, som følge av store nedleggelser i papir- og celluloseindustrien, tok omtrent 2.500.000 m3 rundvirke banen. Per tonnkilometer er kostnadene ved lastebiltransport tre ganger så store som for jernbanen. Jernbanen sitter med andre ord på nøkkelen til en mer lønnsom transport for skognæringen, spesielt når transportavstanden fra skogen til industrien stadig øker. I denne studien ble det kartlagt forekomst og størrelse av volumvariasjoner per vogn for jernbaneleveranse av massevirke, for tre av de største tømmerterminalene i Stora Enso’s «Norgespendel»-systemet. Det ble også sett på hovedårsakene til volumvariasjonen, innad og mellom terminalene. Resultatene viste en klar sammenheng mellom volumvariasjon og total virkeslengde per vogn, med en R2 verdi på 57,6%. Middelhøyde og middelfastmasseprosenten var også av betydning for volumvariasjonen. De fleste faktorene ble påvirket av antall lag per vogn. Det ble videre sett på lastningspraksis, i form av tilgjengelig lastningstid, bruk av lastemaskintype og terminalutforming, for de ulike terminalene. Her viste resultatene at Norsenga var den terminalen med best lastningspraksis og tid, ved at terminalen oppnådde høyest middelfastmasseprosent, for både lag med fallende lengder og kubb. Studien så også på forskjeller mellom de tidligere volumregistreringsmetodene av vogner og en mer detaljert volumregistrering. Tilslutt ble det gjennomført enkle beregninger på tiltak for økt lønnsomhet av jernbanetransport av tømmer. Resultatene viste at en økning i vognprofil ga det største innsparingspotensialet, men en eventuell vognprofilutvidelse kan komme i konflikt med tillatt aksellast på jernbanenettet.nb_NO
dc.description.abstractSince the first railway line was built in Norway in 1854, timber and timber products have been transported by rail. However, it is only in the recent years that large amounts have taken the railroad. In 2010 the railroad transported about 1.100.000 m3 of roundwood. Four years later, due to major closures in the paper- and cellulose industry, 2.500.000 m3 of roundwood were transported by rail. Per ton kilometer the cost of trucking is three times as high as for the railroad. In other words, the railroad is the key to a more profitable transport for the forest industry, especially when the transport distance from forest to industry is increasing. In this study, the occurrence and size of volume variations per wagon of pulp delivery were assessed, for three of the largest timber terminals in Stora Enso’s “Norgespendel”-system. The main reasons for the volume variation, inside and between the terminals, were also studied. The results showed a clear correlation between volume variation and total timber length per wagon, with a R2 value of 57.6%. Mean height and mean solid mass percent were also important for the volume variation. Most factors were influenced by the number of bundles per wagon. Loading practices were also compared, in the form of available loading time, types of loading machine and terminal design, for the various terminals. Here, the results showed that the Norsenga terminal had the longest available loading time and efficient loading practice, in that the terminal achieved the highest average solid mass percentage, for both bundles with unsorted and standard lengths (3 meters). The study also looked at differences between the previous methods for volume registration, and the latest more detailed volume registration. Finally, some simple calculations were done to compare the potential effect of various measures on cost reductions. The results showed that an increase in the wagon profile gave the largest savings potential, until this results in surpassing the permitted axel load on the rail network.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectTømmertransportnb_NO
dc.subjectJernbanenb_NO
dc.titleKartlegging av volumvariasjon per vogn for jernbaneleveranse av massevirke via "Norgespendelen"nb_NO
dc.title.alternativeAssessment of volum variation per wagon of pulp delivery on railway in "Norgespendelen"nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Landbruks- og Fiskerifag: 900::Landbruksfag: 910::Skogbruk: 915nb_NO
dc.source.pagenumber40nb_NO
dc.description.localcodeM-SFnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal