dc.contributor.advisor | Houck, Leif Daniel | |
dc.contributor.advisor | Wondimu, Paulos | |
dc.contributor.author | Joudi, Atosa | |
dc.contributor.author | Breivik, Ingrid Børset | |
dc.coverage.spatial | Norway | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2018-08-24T09:30:04Z | |
dc.date.available | 2018-08-24T09:30:04Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2559201 | |
dc.description.abstract | Dagens infrastrukturprosjekter øker i både prosjektstørrelse og kompleksitet. Store mengder forsinkelser, budsjettoverskridelser, rettsaker og tvister i bygg- og anleggsbransjen tyder på et behov for endring og nye løsninger. Best Value Procurement er utviklet i den hensikt å redusere disse utfordringene og tildele prosjekter til en ekspert-leverandør. De siste årene har BVP fått oppmerksomhet i ulike bransjer i Norge, og de første pilotprosjektene innen infrastruktur er pågående. Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan pilotprosjektene ble gjennomført i praksis, hvordan prosjektusikkerhet ble konkretisert i de ulike fasene, og hvordan BVP-prosjekter kan håndteres bedre i fremtiden. I tillegg til litteraturstudie ble casestudier av to store infrastrukturprosjekter med åtte semi-strukturerte dybdeintervjuer og dokumentstudier gjennomført. Resultatene fra forskningen viser at det har oppstått hybrider av BVP-metoden i prosjektene, der det både har blitt lagt til, endret og fjernet elementer fra innkjøpsprosessen. Usikkerhet ble håndtert på et tidlig tidspunkt, før kontraktsignering, og fortsatte utover i utførelsesfasen. I henhold til resultatene bør fremtidige BVP-prosjekter vurdere tidligere implementering av BVP, før reguleringsplanen godkjennes. Dette vil bidra til økt fleksibilitet og spillerom for optimaliserte og gode løsninger. Videre kan fremtidens BVP-prosjekter dra nytte av å bruke Best Value gjennom hele prosjektløpet, også i utførelsesfasen. | nb_NO |
dc.description.abstract | Infrastructure projects are increasing in project sizes and complexity. The high number of delays, budget overruns, disputes and claims experienced in the infrastructure industry demonstrates a need for change. As a solution to decrease these challenges, Best Value Procurement (BVP) was developed as a mean to award projects to an expert vendor. In recent years, BVP has gained attention in different industries within Norway, and the first pilot projects are ongoing. The purpose of this paper is to explore to what extent the BVP projects followed the original procurement model and to explore how uncertainty was handled in different phases of BVP to develop suggestions on how BVP should be carried out in future projects. The research methods used were a literature review, eight in-depth semi-structured interviews and document studies. The findings show that hybrids of the BVP method were implemented in the case projects. Uncertainty was handled starting from an early stage, before contract signing, and followed up in the execution phase. According to the findings, future projects should consider early implementation of BVP, prior to zone planning, since this will provide more flexibility for the vendors to optimize the projects. Furthermore, future projects might benefit from an increased focus on Best Value in the execution phase. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences, Ås | nb_NO |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no | * |
dc.subject | BVP | nb_NO |
dc.subject | Infrastruktur | nb_NO |
dc.title | Best Value Procurement i den norske anleggsbransjen : et casestudie av de første pilotprosjektene | nb_NO |
dc.title.alternative | Best Value Procurement in the Norwegian infrastructure industry : a case study of the first pilot projects | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 109 | nb_NO |
dc.description.localcode | M-IØ | nb_NO |