Lokalsamfunnets medvirkning i planlegging av riksveger
Master thesis
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (RealTek) [1863]
Abstract
Planning of national roads in Norway is dealt with and adopted in accordance with the provisions of the Planning and Building Act (PBL). Planning authority together with the planning officer and the academic community has a common responsibility for cooperation in preparation of plans for the national road network. PBL commits the promoter of the plan proposal to facilitate active involvement of affected actors and local communities in the preparation of road plans. Recently, several road projects has been directed to a certain focus due to conflicts and disagreements that arise about the choice of solution, between the promoter (State Road Administration), which promotes the plan proposal and decision-maker (municipality) who approves the plan. The result of this has often been major delays in the implementation of the project or breach of planning processes. This leads to raise a question: How does municipalities influence contributions in the public participation processes carried out in cooperation with the Norwegian Public Roads Administration, in the design of the solution that finally is adopting? Planlegging av riksveger i Norge behandles og vedtas etter bestemmelsene i plan og bygningsloven (PBL). Planmyndighet sammen med planleggingsansvarlig og fagmiljø har et felles ansvar om samarbeidet ved utarbeidelse av planer for riksvegnettet. PBL plikter den som fremmer planforslaget å legge til rette for aktiv medvirkning fra berørte aktører og lokalsamfunnet under bearbeidelse av vegplaner. I den siste tiden har flere vegprosjekter fått rettet en del fokus mot seg, på grunn av konflikter og uenigheter som oppstår mellom tiltakshaveren (Statens vegvesen) som fremmer planforslaget, og beslutningstaker (kommunen) som vedtar planen, angående valg av vegløsning. Resultatet av dette har ofte blitt store forsinkelser i gjennomføring av prosjektet eller brudd i planprosesser. Dette føres til at det reises spørsmål om: Hvordan påvirker kommuner gjennom bidrag i medvirkningsprosessene som gjennomføres i samarbeid med Statens vegvesen, i utforming av løsningen som tilslutt vedtas? Målet med denne oppgaven er å analysere medvirkningsprosessen og samarbeidsforholdet i to vegprosjekter ved å gjennomgå deres bakgrunnsdata og plandokumenter. Oppgaven er basert på to vegprosjekter; Kommunedelplan for E18 Retvet – Vinterbro gjennom Ås kommune, og kommunedelplan for Rv. 4 Kjul – Åneby sør gjennom Nittedal kommune. Casene ble valgt på bakgrunn av: prosjektene har hatt konflikter i kommunedelplan fasen som har resultert i motstridende beslutninger mellom Statens vegvesen og kommunen. Analyserte data i oppgaven har vært foreliggende dokumenter til prosjekter, samt dybdeintervjuer med sentrale personer som var involvert i planleggingsprosessen. Casene viser at lokale mål ofte kan være divergerende fra nasjonale og regionale mål. Dette skaper konflikter i planprosesser. Kommunen har en viktig rolle i gjennomføring av vegplaner med ansvar for lokale interesser og makt i beslutninger. Statens vegvesen har et fagansvar i å ivareta nasjonale mål i planleggingen. Konsekvensen av målkonfliktene kan gå utover samarbeidsforholdet mellom partene. Slike omstendigheter svekker den lokale tilliten til planene og skaper tvil om medvirkningen fra lokalsamfunnet er vellykket, noe som igjen fører til dårlig lokalforankring av vegplaner. Dette kan resultere til bruk av maktposisjon i form av politiske beslutninger som vil være motstridene til planforslaget.