Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHouck, Leif D.
dc.contributor.authorLu, Nina Peiqin
dc.coverage.spatialOslo, Norwaynb_NO
dc.date.accessioned2017-11-03T07:47:54Z
dc.date.available2017-11-03T07:47:54Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2463870
dc.description.abstractTransmission quality of speech is based on the "Speech Transmission Index" (STI). While stipulated minimum values for STI exists for office environments in Norway, there are no such criteria for educational facilities such as classrooms at the time of this writing. In this paper STI values are measured in twenty classrooms from ten different schools in the Oslo area. The measurements were performed after hours and without pupils present in the room. Background noise, reverberation time, and STI were measured according to current measurement guidelines. These classrooms are all from schools built according to the technical regulations known as TEK10, which refers to NS 8175:2012. This regulation stipulates criteria for maximum level of background noise and reverberation time, but not for speech transmission quality. This paper seeks to find out which STI values one might expect from a given classroom built after these technical regulations. The STI results are interpreted in their relationship with background noise, reverberation time, room geometry and reflecting surfaces to determine if there are correlations between any of these variables. The measurements did not show any significant correlation between background noise and STI, but there were some correlation between STI and average room reverberation time, especially reverberation time in the higher frequency bands (2000-8000 Hz). In the control measurements in the two classrooms with pupils present during the day, the STI values dropped due to increased background noise, but also reduced reverberation time, compared with the measurements executed in the same rooms without pupils present in the evening. These results indicate that the correlation between STI values and background noise/reverberation time is not sufficiently stable to have a predictive quality. Based on the findings in this paper, including minimum values for STI in the regulations for educational facilities is highly recommended.nb_NO
dc.description.abstractTaletydelighet måles basert på "Speech Transmission Index" (STI). Mens det eksisterer krav til STI-verdier i et kontorlandskap er det ingen slike krav til undervisningsrom i Norge per dags dato. I denne oppgaven måles STI-verdiene på utvalgte posisjoner i 20 klasserom fra 10 skoler i Oslo-området. Målingene ble utført på kveldstid i møblerte klasserom uten elever. Det ble målt bakgrunnsstøy, etterklangstid og STI i henhold til gjeldende målestandarder. Felles for disse klasserommene er at alle er prosjektert i henhold til TEK10, nærmere bestemt i henhold til NS 8175:2012 lydklasse C. NS 8175:2012 angir krav til etterklangstid og bakgrunnsstøy, men ikke taletydelighet. Oppgaven undersøker hvor god taletydelighet man kan forvente i slike typer klasserom til tross for dette. STI-resultatene er knyttet opp mot etterklangstid, bakgrunnsstøy, romform og reflekterende flater for å vurdere om det er en korrelasjon mellom disse parameterne. De ordinære målingene på kveldstid viste liten sammenheng mellom bakgrunnsstøy og STI, men det ble funnet sammenhenger mellom STI og rommidlet etterklangstid. Dette var spesielt gjeldende i de høye frekvensbåndene (2000-8000 Hz). I stikkprøvene i klasserom med elever på dagtid reduserte STI-verdiene i takt med økt bakgrunnsstøy, men også med lavere etterklangstid, sammenliknet med målinger gjort i samme rom uten elever på kveldstid. Resultatene tyder på at det ikke er tilstrekkelige korrelasjoner mellom STI-verdier og bakgrunnsstøy/etterklangstid til å ha en predikativ egenskap. Basert på funnene i denne oppgaven anbefales det å inkludere STI-verdier som et eget krav ved prosjektering av nye klasserom.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Åsnb_NO
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.titleHvor høy taletydelighet kan vi forvente i klasserom prosjektert i henhold til TEK10?nb_NO
dc.title.alternativeSpeech transmission index assessments in classrooms built according to the technical requirements in TEK10nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500nb_NO
dc.description.localcodeM-BAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal