Hvordan reagerer markedet på ny informasjon?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2422289Utgivelsesdato
2016-11-22Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (HH) [1131]
Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å undersøke om hvordan aksjer på Oslo børs blir påvirket av ny informasjon. Oppgaven tar for seg hvordan markedet reagerer på informasjon som aksjeanbefaling, andre verdirelevante nyheter og annonsering av resultatrapport. Analysen er gjort på 18 aksjer i perioden 06.01.2015- 31.03.2015. Markedsreaksjonen måles ved å undersøke kumulativ unormal avkastning gjennom en begivenhetsstudie.
Målet med analysen er å se om disse type nyhetene har en effekt på kursen og hvilke faktorer som er avgjørende for markedsreaksjonen Det ses da på faktorer som selskapsverdi, antall observasjoner, og om aksjen presterer bedre enn markedet (OSEBX). Jeg undersøker i tillegg om kvantitative nyheter gir større markedsreaksjon enn kvalitative. Jeg studerer først den unormale avkastningen på de forskjellige aksjene, deretter den kumulative avkastningen for å se på reaksjonen og forventningene investoren har.
Jeg finner at annonseringen av resultatrapport har hatt størst markedsreaksjon. I 2/3 av utvalget har annonseringen av resultatrapporten gitt en signifikant betydning for kursen. Kategorien andre nyheter har hatt minst påvirkning på markedet. Jeg finner derimot at størrelsen på selskapet har en påvirkning på hvordan markedet reagerer. Jo større selskap desto mindre er reaksjonen når en nyhet blir publisert. Videre finner jeg at frekvens på nyheter ikke nødvendigvis påvirker markedet og at selskaper som presterer bedre enn OSEBX ikke har noe å si for markedsreaksjonen til investorer. This thesis is based on how the market react on new information, such as stock
recommendation, other news and earning announcement. The analysis is done on 18 different
stocks in the period 06.01.2015- 31.03.2015.
The aim with this thesis is to see which one of these types of news affect the stock price and
what aspects is the most crucial for the market reaction. I look into aspects such as the
company value, news frequency and whether the stock´s performance relative to the market
has anything to say for the reaction. I will in addition examine if the quantitative news
provides greater market reaction then qualitative news.
In order to examine the mentioned, I will examine the abnormal returns on the chosen stocks
followed by an examination on the cumulative abnormal return to se the reaction and the
expectation the investors had.
As result, I find that the announcement of the earning rapports gives the greatest market
reaction. In 2/3 of the selection has the announcement of earnings rapport given a significant
affect on the price. The category other news has given the least. I do however find that the
size of the company has an affect on how the market reacts. Large companies have least affect
on market reaction. In addition, I find that the frequency of the news has various affect on the
stocks, but one can’t say that its affect the market reaction.