Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristiansen, Glenn
dc.contributor.authorSrideva, Racsha
dc.date.accessioned2016-11-22T08:00:52Z
dc.date.available2016-11-22T08:00:52Z
dc.date.issued2016-11-22
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2422289
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å undersøke om hvordan aksjer på Oslo børs blir påvirket av ny informasjon. Oppgaven tar for seg hvordan markedet reagerer på informasjon som aksjeanbefaling, andre verdirelevante nyheter og annonsering av resultatrapport. Analysen er gjort på 18 aksjer i perioden 06.01.2015- 31.03.2015. Markedsreaksjonen måles ved å undersøke kumulativ unormal avkastning gjennom en begivenhetsstudie. Målet med analysen er å se om disse type nyhetene har en effekt på kursen og hvilke faktorer som er avgjørende for markedsreaksjonen Det ses da på faktorer som selskapsverdi, antall observasjoner, og om aksjen presterer bedre enn markedet (OSEBX). Jeg undersøker i tillegg om kvantitative nyheter gir større markedsreaksjon enn kvalitative. Jeg studerer først den unormale avkastningen på de forskjellige aksjene, deretter den kumulative avkastningen for å se på reaksjonen og forventningene investoren har. Jeg finner at annonseringen av resultatrapport har hatt størst markedsreaksjon. I 2/3 av utvalget har annonseringen av resultatrapporten gitt en signifikant betydning for kursen. Kategorien andre nyheter har hatt minst påvirkning på markedet. Jeg finner derimot at størrelsen på selskapet har en påvirkning på hvordan markedet reagerer. Jo større selskap desto mindre er reaksjonen når en nyhet blir publisert. Videre finner jeg at frekvens på nyheter ikke nødvendigvis påvirker markedet og at selskaper som presterer bedre enn OSEBX ikke har noe å si for markedsreaksjonen til investorer.nb_NO
dc.description.abstractThis thesis is based on how the market react on new information, such as stock recommendation, other news and earning announcement. The analysis is done on 18 different stocks in the period 06.01.2015- 31.03.2015. The aim with this thesis is to see which one of these types of news affect the stock price and what aspects is the most crucial for the market reaction. I look into aspects such as the company value, news frequency and whether the stock´s performance relative to the market has anything to say for the reaction. I will in addition examine if the quantitative news provides greater market reaction then qualitative news. In order to examine the mentioned, I will examine the abnormal returns on the chosen stocks followed by an examination on the cumulative abnormal return to se the reaction and the expectation the investors had. As result, I find that the announcement of the earning rapports gives the greatest market reaction. In 2/3 of the selection has the announcement of earnings rapport given a significant affect on the price. The category other news has given the least. I do however find that the size of the company has an affect on how the market reacts. Large companies have least affect on market reaction. In addition, I find that the frequency of the news has various affect on the stocks, but one can’t say that its affect the market reaction.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.titleHvordan reagerer markedet på ny informasjon?nb_NO
dc.title.alternativeHow does the market react on new information?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO
dc.source.pagenumber58nb_NO
dc.description.localcodeM-ØAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge