Egenvurdering i uformelle læringsarenaer : en casestudie
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2421630Utgivelsesdato
2016-11-17Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master's theses (RealTek) [1723]
Sammendrag
I arbeidet mitt med masteren har jeg studert hvordan egenvurdering fungerer i uformelle
læringsarenaer, slik som et vitensenter. Jeg har basert studien min på observasjon av arbeid
med egenvurdering, utfylte egenvurderingsskjemaer og intervju. Intervjuene ble gjort med
elever fra 3. klasse kjemi i videregående, læreren deres og vitensenterformidleren. Studien
fant sted på Inspiria Science Center, som er et av de åtte regionale vitensentre i Norge.
I følge opplæringsloven har alle elever i offentlig videregående opplæring rett til
egenvurdering. En kartlegging av vitensentre i Norge viser at disse sentrene har mer fokus på
vurdering av læring enn vurdering for læring. Dette gjorde at jeg ble nysgjerrig på om
egenvurdering også kunne passe inn i undervisningen på vitensentre.
Gjennom å jobbe med oppgaven min landet jeg dermed på problemstillingen min og de fire
forskningsspørsmålene:
”Hvordan påvirker egenvurdering elevenes læringsutbytte i uformelle læringsarenaer som et
vitensenter?”
1. Hvilke svar for man av egenvurderingsskjemaet?
2. Hvilken funksjon kan egenvurdering ha for elevenes læring på vitensenter?
3. Hvordan passer egenvurderingen inn i den konteksten som finnes på et vitensenter?
4. Hvordan kan egenvurderingsskjemaet utformes?
I denne case-studien har jeg benyttet meg av metodetriangulering. Empirien i oppgaven min
bygger på observasjon av tjuetre kjemi2 elever fra videregående fylle ut et
egenvurderingsskjema. Hoveddelen av empirien stammer fra intervjuer med disse elevene og
egenvurderingsskjemaene de har fylt ut.
I arbeidet med å analysere dataene mine, har jeg kommet frem til noen resultater jeg finner
spesielt interessante. Både elevene, læreren og vitensenterformidleren trakk frem økt
bevissthet hos elevene som et resultat av egenvurderingen. Det elevene uttrykte som mest
lærerikt for dem, var å få tilbakemelding fra læreren på arbeidet sitt. Elevene ga også utrykk
for å være mer opptatt av å gjøre det godt på prøver enn at de kunne få økt læringsutbytte.
Dårlig tid på Inspiria var det som virket mest negativt og en grunn til å vurdere å heller ha
egenvurderingen på skolen. Alle disse funnene mener jeg at er viktig å ta hensyn til når man skal evaluere hvordan egenvurdering kan fungere i en uformell læringsarena som et
vitensenter. In my work with the master thesis, I have studied how self-assessment works in out of school
settings, such as a Science center. I have based my study on observation of how students work
with self-assessment, design of self-assessment forms and interviews. The interviews were
done with students from 3rd grade chemistry in secondary school, their teacher and science
intermediary. The study took place at Inspiria Science Center, which is one of the eight
regional science centers in Norway.
According to “opplæringsloven”, all students in public secondary schools have the right to
self-assessment. A survey of science centers in Norway show that these centers have more
focus on assessment of learning than assessment for learning. This meant that I was curious
about the self-assessment could also fit into the teaching of science centers.
By working on my thesis I landed thus on the following research questions and the four subquestions:
"How does self-assessment students' learning in informal learning contexts as a science
Center?"
1. What answers can one expect of self-assessment form?
2. What function can self-assessment have for student learning in science center?
3. How does self-assessment work in the context of a Science Center?
4. How can self-assessment form be designed?
In this case study, I have used triangulation of methods. The empirical data in my thesis is
based on the observation twenty-three pupils of chemistry classes from secondary school
during activities of filling out a self-assessment form. The bulk of the empirical data
originated from interviews with these students and self-assessment questionnaires they filled
out.
In efforts to analyze my data, I have reached three main results I find particularly interesting.
Students, teachers and science intermediary highlighted the increased awareness among
students as a result of self-assessment. The students expressed that most educational for them,
was to get feedback from the teacher at work. Students also gave expression to be keener to
do well on tests than they could get improved learning outcomes. All three of these findings, I believe that is important to take into account in evaluating how self-assessment can work in
an informal learning venue as a science.