Kompetanseutvikling, mestring og utvikling av ny arbeidspraksis i kunnskapsorganisasjoner : et casestudie av opplæringsprogrammet til Norconsult
Master thesis
View/ Open
Date
2016-09-02Metadata
Show full item recordCollections
- Master's theses (HH) [1131]
Abstract
Denne oppgaven har som mål å undersøke hvordan en praktisk tilnærming til formell
arbeidsplasslæring har bidratt til kompetanseutvikling, mestring og utvikling av ny
arbeidspraksis. Utviklingen av ny arbeidspraksis har tradisjonelt sett blitt assosiert med
uformell arbeidsplasslæring. Det har blitt argumentert for at formell arbeidsplasslæring ikke
alltid er overførbart til gjennomføring av reell arbeidspraksis. Derimot er effektene av læring
gjennom praksis vel dokumenterte og aksepterte. Kunnskapsorganisasjoner møter stadig mer
konkurranse, og en måte å øke eget fortrinn på er ved å øke intern kompetanse. Ved å gjøre
dette vil organisasjonen kunne hjelpe sine arbeidere å utvikle ny arbeidspraksis. Dersom
arbeidspraksisen for eksempel er ettertraktet av kunder vil dette kunne medføre vesentlige
konkurransefortrinn.
Jeg har intervjuet 10 ulike medarbeidere som har deltatt, eller deltar, på et internt
opplæringsprogram utviklet av en kunnskapsorganisasjon. I tillegg observerte jeg en deltaker
under gjennomføring av en praktisk øvelse. Dette er basisen for min kvalitative
fenomenologiske casestudie hvor jeg søker å besvare følgende problemstilling:
«Hvordan har en praktisk tilnærming til formell arbeidsplasslæring bidratt til
kompetanseutvikling, mestring og utvikling av ny arbeidspraksis?»
Denne studien har funnet at deltakere av programmet har utviklet ny arbeidspraksis. Deltakere
påpeker at læring gjennom praksis har vært den viktigste kilden til dette. Studien har gjort
funn som viser at hvis man inkluderer praktisk læring i formell arbeidplasslæring, kan man
fasilitere uformell læring ved deltakelse. Denne uformelle arbeidsplasslæringen har igjen gitt
deltakere tilgang til taus kunnskap, som har spilt en stor rolle for kompetanseutvikling.
Læring gjennom praksis og uformell læring har også fasilitert overføring av erfaringer, som
både har hatt en positiv innvirkning på kompetanseutvikling og for mestring av relevant
arbeidspraksis. I tillegg til dette har uformell arbeidsplasslæring gitt deltakere mulighet til å
gjennomgå «developmental» læring, både under og etter deltakelse i programmet. Studien har
også vist at eksterne faktorer kan ha en vesentlig påvirkning på i hvilken grad deltakere
utvikler ny arbeidspraksis. Funnene i studien indikerer at en strategisk satsning basert på
utvikling av ny arbeidspraksis må ta høyde for effektene av organisasjonslæring. Mer spesifikt
indikerer studien at en mangel på organisasjonslæring kan ha en effekt på hvordan
arbeidsplasslæring fasiliterer utvikling av ny arbeidspraksis. The objective of this thesis has been to learn how formal workplace learning, by means of
learning through practice, has contributed to the development of competence, mastery and
new work practice. The development of new work practice has traditionally mainly been
attributed to informal methods of workplace learning, as it has been argued that formal
workplace learning does not always translate well to actual work practice. The effects of
learning by practice however, are well documented and accepted. Knowledge organisations
are faced with increased competition, and one way to gain an advantage is by increasing
competence internally. By doing this an organisation could help its workers develop new
work practice which, if for example sought by customers, could provide a substantial
competitive edge.
I have interviewed 10 different workers who have participated, or are participating, in an
internal program developed by a knowledge organisation. In addition to this I observed one
participant during a session of practice related training. This is the basis for my
phenomenological qualitative case study where I aimed to answer the following question:
How has the use of practice in formal workplace learning contributed to the development of
competence, mastery and new work practice?
The study found that participants of this program have indeed developed new work practice.
This is mainly attributed to learning by practice by the participants. The study also found that
by including practice in formal workplace learning one can facilitate informal workplace
learning during participation. In turn this informal workplace learning has enabled the
participants to gain access to tacit knowledge, which played a big role in the development of
competence. Both practice and informal learning also facilitated the transfer of experiences,
which benefited both the development of competence and mastery of relevant work practice.
In addition, the facilitation of informal workplace learning showed the ability of participants
to gain access to “developmental” levels of learning, both during and after participation. The
study also showed that external factors can play a significant role in determining the degree of
which participants developed new work practice. Indications where found which suggested
that a long term strategy involving development of new work practice should also take into
account the effects organisational learning. More specifically, the study indicates that a lack
of organisational learning can have an effect on the ability of workplace learning to facilitate
the development of new work practice.