Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKubberød, Elin
dc.contributor.authorEidsvig, Anna Helena
dc.date.accessioned2016-09-02T13:42:25Z
dc.date.available2016-09-02T13:42:25Z
dc.date.issued2016-09-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2404016
dc.description.abstractDenne oppgaven har som mål å undersøke hvordan en praktisk tilnærming til formell arbeidsplasslæring har bidratt til kompetanseutvikling, mestring og utvikling av ny arbeidspraksis. Utviklingen av ny arbeidspraksis har tradisjonelt sett blitt assosiert med uformell arbeidsplasslæring. Det har blitt argumentert for at formell arbeidsplasslæring ikke alltid er overførbart til gjennomføring av reell arbeidspraksis. Derimot er effektene av læring gjennom praksis vel dokumenterte og aksepterte. Kunnskapsorganisasjoner møter stadig mer konkurranse, og en måte å øke eget fortrinn på er ved å øke intern kompetanse. Ved å gjøre dette vil organisasjonen kunne hjelpe sine arbeidere å utvikle ny arbeidspraksis. Dersom arbeidspraksisen for eksempel er ettertraktet av kunder vil dette kunne medføre vesentlige konkurransefortrinn. Jeg har intervjuet 10 ulike medarbeidere som har deltatt, eller deltar, på et internt opplæringsprogram utviklet av en kunnskapsorganisasjon. I tillegg observerte jeg en deltaker under gjennomføring av en praktisk øvelse. Dette er basisen for min kvalitative fenomenologiske casestudie hvor jeg søker å besvare følgende problemstilling: «Hvordan har en praktisk tilnærming til formell arbeidsplasslæring bidratt til kompetanseutvikling, mestring og utvikling av ny arbeidspraksis?» Denne studien har funnet at deltakere av programmet har utviklet ny arbeidspraksis. Deltakere påpeker at læring gjennom praksis har vært den viktigste kilden til dette. Studien har gjort funn som viser at hvis man inkluderer praktisk læring i formell arbeidplasslæring, kan man fasilitere uformell læring ved deltakelse. Denne uformelle arbeidsplasslæringen har igjen gitt deltakere tilgang til taus kunnskap, som har spilt en stor rolle for kompetanseutvikling. Læring gjennom praksis og uformell læring har også fasilitert overføring av erfaringer, som både har hatt en positiv innvirkning på kompetanseutvikling og for mestring av relevant arbeidspraksis. I tillegg til dette har uformell arbeidsplasslæring gitt deltakere mulighet til å gjennomgå «developmental» læring, både under og etter deltakelse i programmet. Studien har også vist at eksterne faktorer kan ha en vesentlig påvirkning på i hvilken grad deltakere utvikler ny arbeidspraksis. Funnene i studien indikerer at en strategisk satsning basert på utvikling av ny arbeidspraksis må ta høyde for effektene av organisasjonslæring. Mer spesifikt indikerer studien at en mangel på organisasjonslæring kan ha en effekt på hvordan arbeidsplasslæring fasiliterer utvikling av ny arbeidspraksis.nb_NO
dc.description.abstractThe objective of this thesis has been to learn how formal workplace learning, by means of learning through practice, has contributed to the development of competence, mastery and new work practice. The development of new work practice has traditionally mainly been attributed to informal methods of workplace learning, as it has been argued that formal workplace learning does not always translate well to actual work practice. The effects of learning by practice however, are well documented and accepted. Knowledge organisations are faced with increased competition, and one way to gain an advantage is by increasing competence internally. By doing this an organisation could help its workers develop new work practice which, if for example sought by customers, could provide a substantial competitive edge. I have interviewed 10 different workers who have participated, or are participating, in an internal program developed by a knowledge organisation. In addition to this I observed one participant during a session of practice related training. This is the basis for my phenomenological qualitative case study where I aimed to answer the following question: How has the use of practice in formal workplace learning contributed to the development of competence, mastery and new work practice? The study found that participants of this program have indeed developed new work practice. This is mainly attributed to learning by practice by the participants. The study also found that by including practice in formal workplace learning one can facilitate informal workplace learning during participation. In turn this informal workplace learning has enabled the participants to gain access to tacit knowledge, which played a big role in the development of competence. Both practice and informal learning also facilitated the transfer of experiences, which benefited both the development of competence and mastery of relevant work practice. In addition, the facilitation of informal workplace learning showed the ability of participants to gain access to “developmental” levels of learning, both during and after participation. The study also showed that external factors can play a significant role in determining the degree of which participants developed new work practice. Indications where found which suggested that a long term strategy involving development of new work practice should also take into account the effects organisational learning. More specifically, the study indicates that a lack of organisational learning can have an effect on the ability of workplace learning to facilitate the development of new work practice.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectKunnskapnb_NO
dc.subjectKompetansenb_NO
dc.subjectKompetanseutviklingnb_NO
dc.subjectLæringnb_NO
dc.subjectMestringnb_NO
dc.titleKompetanseutvikling, mestring og utvikling av ny arbeidspraksis i kunnskapsorganisasjoner : et casestudie av opplæringsprogrammet til Norconsultnb_NO
dc.title.alternativeCompetence development, mastery and development of new work practices in knowledge organizations : a case study of the training program to Norconsultnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO
dc.source.pagenumber105nb_NO
dc.description.localcodeM-EInb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel