• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • School of Economics and Business (HH)
  • Master's theses (HH)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kompetanseutvikling, mestring og utvikling av ny arbeidspraksis i kunnskapsorganisasjoner : et casestudie av opplæringsprogrammet til Norconsult

Eidsvig, Anna Helena
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Eidsvig Masteroppgave.pdf (1.412Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2404016
Date
2016-09-02
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (HH) [924]
Abstract
Denne oppgaven har som mål å undersøke hvordan en praktisk tilnærming til formell

arbeidsplasslæring har bidratt til kompetanseutvikling, mestring og utvikling av ny

arbeidspraksis. Utviklingen av ny arbeidspraksis har tradisjonelt sett blitt assosiert med

uformell arbeidsplasslæring. Det har blitt argumentert for at formell arbeidsplasslæring ikke

alltid er overførbart til gjennomføring av reell arbeidspraksis. Derimot er effektene av læring

gjennom praksis vel dokumenterte og aksepterte. Kunnskapsorganisasjoner møter stadig mer

konkurranse, og en måte å øke eget fortrinn på er ved å øke intern kompetanse. Ved å gjøre

dette vil organisasjonen kunne hjelpe sine arbeidere å utvikle ny arbeidspraksis. Dersom

arbeidspraksisen for eksempel er ettertraktet av kunder vil dette kunne medføre vesentlige

konkurransefortrinn.

Jeg har intervjuet 10 ulike medarbeidere som har deltatt, eller deltar, på et internt

opplæringsprogram utviklet av en kunnskapsorganisasjon. I tillegg observerte jeg en deltaker

under gjennomføring av en praktisk øvelse. Dette er basisen for min kvalitative

fenomenologiske casestudie hvor jeg søker å besvare følgende problemstilling:

«Hvordan har en praktisk tilnærming til formell arbeidsplasslæring bidratt til

kompetanseutvikling, mestring og utvikling av ny arbeidspraksis?»

Denne studien har funnet at deltakere av programmet har utviklet ny arbeidspraksis. Deltakere

påpeker at læring gjennom praksis har vært den viktigste kilden til dette. Studien har gjort

funn som viser at hvis man inkluderer praktisk læring i formell arbeidplasslæring, kan man

fasilitere uformell læring ved deltakelse. Denne uformelle arbeidsplasslæringen har igjen gitt

deltakere tilgang til taus kunnskap, som har spilt en stor rolle for kompetanseutvikling.

Læring gjennom praksis og uformell læring har også fasilitert overføring av erfaringer, som

både har hatt en positiv innvirkning på kompetanseutvikling og for mestring av relevant

arbeidspraksis. I tillegg til dette har uformell arbeidsplasslæring gitt deltakere mulighet til å

gjennomgå «developmental» læring, både under og etter deltakelse i programmet. Studien har

også vist at eksterne faktorer kan ha en vesentlig påvirkning på i hvilken grad deltakere

utvikler ny arbeidspraksis. Funnene i studien indikerer at en strategisk satsning basert på

utvikling av ny arbeidspraksis må ta høyde for effektene av organisasjonslæring. Mer spesifikt

indikerer studien at en mangel på organisasjonslæring kan ha en effekt på hvordan

arbeidsplasslæring fasiliterer utvikling av ny arbeidspraksis.
 
The objective of this thesis has been to learn how formal workplace learning, by means of

learning through practice, has contributed to the development of competence, mastery and

new work practice. The development of new work practice has traditionally mainly been

attributed to informal methods of workplace learning, as it has been argued that formal

workplace learning does not always translate well to actual work practice. The effects of

learning by practice however, are well documented and accepted. Knowledge organisations

are faced with increased competition, and one way to gain an advantage is by increasing

competence internally. By doing this an organisation could help its workers develop new

work practice which, if for example sought by customers, could provide a substantial

competitive edge.

I have interviewed 10 different workers who have participated, or are participating, in an

internal program developed by a knowledge organisation. In addition to this I observed one

participant during a session of practice related training. This is the basis for my

phenomenological qualitative case study where I aimed to answer the following question:

How has the use of practice in formal workplace learning contributed to the development of

competence, mastery and new work practice?

The study found that participants of this program have indeed developed new work practice.

This is mainly attributed to learning by practice by the participants. The study also found that

by including practice in formal workplace learning one can facilitate informal workplace

learning during participation. In turn this informal workplace learning has enabled the

participants to gain access to tacit knowledge, which played a big role in the development of

competence. Both practice and informal learning also facilitated the transfer of experiences,

which benefited both the development of competence and mastery of relevant work practice.

In addition, the facilitation of informal workplace learning showed the ability of participants

to gain access to “developmental” levels of learning, both during and after participation. The

study also showed that external factors can play a significant role in determining the degree of

which participants developed new work practice. Indications where found which suggested

that a long term strategy involving development of new work practice should also take into

account the effects organisational learning. More specifically, the study indicates that a lack

of organisational learning can have an effect on the ability of workplace learning to facilitate

the development of new work practice.
 
Publisher
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit