Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHouck, Leif Daniel
dc.contributor.authorMolt, Baard Aas
dc.date.accessioned2016-08-30T11:12:42Z
dc.date.available2016-08-30T11:12:42Z
dc.date.issued2016-08-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2402763
dc.description.abstractEnkelt verktøy for tidlig planlegging av godt dagslys i skolebygg Godt læringsmiljø er et vesentlig begrep i all skoleutvikling i dag. I byggeforskrifter og veiledninger vektlegges mange faktorer, også lysforhold som del av et godt innemiljø. Det er likevel slik at fra start til slutt i et byggprosjekt er det mange hensyn som skal tas, og mange interesser som konkurrerer om prioritet. Det er ikke nødvendigvis slik at dagslystilgang, utover minstekravene, får være styrende for utforming av bygget. At elevprestasjoner øker i takt med forbedret lysinnslipp, begrunnes i forskning. Da bør verktøy som legger til rette for det være tilgjengelig tidlig i planleggingen. Mulige vindusflater har med veggflater å gjøre. Mengde veggflater har med utforming av bygningskroppen å gjøre. Dette arbeidet har derfor tatt for seg hvilke muligheter en har til å påvirke dette. Eller rettere, at man tidlig i planleggingsfasen kan bevisstgjøres vesentlige valg som fremmer eller hemmer godt dagslys inn i arbeidsarenaene. Arbeidet er grovt sett begrenset til å undersøke om det lar seg gjøre å lage et analyseverktøy som prosjekterende kan benytte tidlig i planleggingsfasen og slik få en pekepinn på hvilket konseptvalg som best ivaretar dagslystilgang. Gjennom måling og sammenstilling av relevante data fra mange arkitekturkonkurranser fra grunnskoler, målt opp mot et svært godt referansebygg hva gjelder lysforhold, er det hentet fram verktøy som er et godt bidrag til å svare på problemstillingen. Det er sett på hvordan lysforhold påvirkes av bygningens form (volum), programmert areal, ulike typer rom i skolebygningene og arealeffektivitet. Med referanseprosjektet Rykkinn skole som et oppnåelig mål har dette studiet gitt interessante svar: - Det er vesentlig hvilken bygningsform som velges. Et enkelt tabelloppsett tydeliggjør forholdet mellom fasade til lysinnslipp, grunnflate og valgt bygningsform. - Et steg to i en tidlig planleggingsfase vil være å bruke utarbeidet formel til å kvalitetssikre forholdet mellom antall personer (elever og lærere) med hvor mye fasade som må til for å gi plass for tilstrekkelig lysåpninger.nb_NO
dc.description.abstractA simple tool for early planning of good daylight conditions in school buildings. Good learning environment is an important concept in all school development today. In building regulations and instructions, emphasis is put on many different elements, including light conditions as part of a good indoor environment. From the beginning to the end of a building project, there are, however, many factors to take into consideration, and many conflicting interests striving for priority. Beyond minimum standards, however, access to daylight is not necessarily the guiding principle for the design of the building. This, in spite of the fact that research shows student performances improve with increased intake of light. Thus, tools that facilitate such conditions, should be available early in the planning process. The availability of window surfaces is closely related to that of wall surfaces. Furthermore, the total amount of wall surface is related to the design of the volume of the building itself. This paper has therefore addressed how this factor can be influenced. Or rather - the fact that, early in the planning stage, we can increase awareness concerning significant choices which will improve or inhibit good daylight in working areas. This paper is, generally speaking, limited to investigating whether or not it is feasible to make a tool for analysis which can be applied early in the planning process. This can contribute to a realization of which choice of concept will in the best way take care of daylight access. In this paper I have described a tool which will be a good contribution to addressing these issues. This has been done through measuring and putting together data from many architectural competitions of primary schools, and comparing this to what we find regarding light conditions in a very good reference building. The study looks into how light conditions are affected by the shape and volume of the building, the amount of floorage, different categories of rooms in the school building, and floorage efficiency. Using the Rykkinn school as an achievable project of reference, these studies have contributed some interesting findings: - The choice of building design is significant. A simple table makes clear the relationship between the facade of light inlet, the base area and the choice of building design. - The second stage in an early phase of planning would be to make use of the formula developed through this paper in order to assure the quality of the relationship between the number of people (students and teachers) and the amount of facade needed to allow room for a sufficient amount of light openings.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherNorwegian University of Life Sciences, Ås
dc.subjectskolebygningernb_NO
dc.subjectdagslysnb_NO
dc.subjectprogrammeringnb_NO
dc.subjecttidligfasenb_NO
dc.titleOverordnet analyse av dagslysforutsetninger i skolernb_NO
dc.title.alternativeOverall Analysis of Daylight Conditions i Schoolsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Technology: 500::Building technology: 530::Architecture and building technology: 531nb_NO
dc.source.pagenumber57nb_NO
dc.description.localcodeM-BAnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel