• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Science and Technology (RealTek)
  • Master's theses (RealTek)
  • View Item
  •   Home
  • Norges miljø- og biovitenskapelige universitet
  • Faculty of Science and Technology (RealTek)
  • Master's theses (RealTek)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Overordnet analyse av dagslysforutsetninger i skoler

Molt, Baard Aas
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Baard Aas Molt - Masteroppgave.pdf (3.448Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2402763
Date
2016-08-30
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master's theses (RealTek) [1899]
Abstract
Enkelt verktøy for tidlig planlegging av godt dagslys i skolebygg

Godt læringsmiljø er et vesentlig begrep i all skoleutvikling i dag. I byggeforskrifter og veiledninger

vektlegges mange faktorer, også lysforhold som del av et godt innemiljø.

Det er likevel slik at fra start til slutt i et byggprosjekt er det mange hensyn som skal tas, og mange

interesser som konkurrerer om prioritet. Det er ikke nødvendigvis slik at dagslystilgang, utover

minstekravene, får være styrende for utforming av bygget. At elevprestasjoner øker i takt med

forbedret lysinnslipp, begrunnes i forskning. Da bør verktøy som legger til rette for det være

tilgjengelig tidlig i planleggingen.

Mulige vindusflater har med veggflater å gjøre. Mengde veggflater har med utforming av

bygningskroppen å gjøre. Dette arbeidet har derfor tatt for seg hvilke muligheter en har til å påvirke

dette. Eller rettere, at man tidlig i planleggingsfasen kan bevisstgjøres vesentlige valg som fremmer

eller hemmer godt dagslys inn i arbeidsarenaene.

Arbeidet er grovt sett begrenset til å undersøke om det lar seg gjøre å lage et analyseverktøy som

prosjekterende kan benytte tidlig i planleggingsfasen og slik få en pekepinn på hvilket konseptvalg

som best ivaretar dagslystilgang.

Gjennom måling og sammenstilling av relevante data fra mange arkitekturkonkurranser fra

grunnskoler, målt opp mot et svært godt referansebygg hva gjelder lysforhold, er det hentet fram

verktøy som er et godt bidrag til å svare på problemstillingen. Det er sett på hvordan lysforhold

påvirkes av bygningens form (volum), programmert areal, ulike typer rom i skolebygningene og

arealeffektivitet. Med referanseprosjektet Rykkinn skole som et oppnåelig mål har dette studiet gitt

interessante svar:

- Det er vesentlig hvilken bygningsform som velges. Et enkelt tabelloppsett tydeliggjør forholdet

mellom fasade til lysinnslipp, grunnflate og valgt bygningsform.

- Et steg to i en tidlig planleggingsfase vil være å bruke utarbeidet formel til å kvalitetssikre forholdet

mellom antall personer (elever og lærere) med hvor mye fasade som må til for å gi plass for

tilstrekkelig lysåpninger.
 
A simple tool for early planning of good daylight conditions in school buildings.

Good learning environment is an important concept in all school development today. In building

regulations and instructions, emphasis is put on many different elements, including light conditions

as part of a good indoor environment. From the beginning to the end of a building project, there are,

however, many factors to take into consideration, and many conflicting interests striving for priority.

Beyond minimum standards, however, access to daylight is not necessarily the guiding principle for

the design of the building. This, in spite of the fact that research shows student performances

improve with increased intake of light. Thus, tools that facilitate such conditions, should be available

early in the planning process.

The availability of window surfaces is closely related to that of wall surfaces. Furthermore, the total

amount of wall surface is related to the design of the volume of the building itself. This paper has

therefore addressed how this factor can be influenced. Or rather - the fact that, early in the planning

stage, we can increase awareness concerning significant choices which will improve or inhibit good

daylight in working areas.

This paper is, generally speaking, limited to investigating whether or not it is feasible to make a tool

for analysis which can be applied early in the planning process. This can contribute to a realization of

which choice of concept will in the best way take care of daylight access.

In this paper I have described a tool which will be a good contribution to addressing these issues. This

has been done through measuring and putting together data from many architectural competitions

of primary schools, and comparing this to what we find regarding light conditions in a very good

reference building.

The study looks into how light conditions are affected by the shape and volume of the building, the

amount of floorage, different categories of rooms in the school building, and floorage efficiency.

Using the Rykkinn school as an achievable project of reference, these studies have contributed some

interesting findings:

- The choice of building design is significant. A simple table makes clear the relationship between the

facade of light inlet, the base area and the choice of building design.

- The second stage in an early phase of planning would be to make use of the formula developed

through this paper in order to assure the quality of the relationship between the number of people

(students and teachers) and the amount of facade needed to allow room for a sufficient amount of

light openings.
 
Publisher
Norwegian University of Life Sciences, Ås

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit