dc.contributor.advisor | Stevik, Tor Kristian | |
dc.contributor.author | Stigen, Torbjørn Aasen | |
dc.date.accessioned | 2016-08-29T11:17:37Z | |
dc.date.available | 2016-08-29T11:17:37Z | |
dc.date.issued | 2016-08-29 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2402448 | |
dc.description.abstract | Offentlige infrastrukturprosjekter krever enorme ressursinnsatser og har som formål å
forbedre landets trafikktilbud. Tross prosjektenes ressurstyngde presiserer tidligere
studier at evalueringer av prosjektenes faktiske nytteeffekter er mangelvare (Flyvbjerg
et al. 2005; Nicolaisen & Driscoll 2014; Pickrell 1990). Studiene oppfordrer til videre
utførelser av effektevalueringer for å etablere et solid empirisk fundament rundt temaet.
Trafikkprognoser er en hjørnestein i ex ante evalueringer av prosjekters nytteverdi og
har stor påvirkning for hvilke prosjekter som realiseres. En rød tråd fra tidligere
forskning er at jernbanerelaterte trafikkprognoser virker å være overestimerte, noe som
gir et feilaktig bilde av nytte-kostnad forholdet ved hvert enkelt prosjekt (Flyvbjerg et al.
2005; Nicolaisen & Driscoll 2014; Pickrell 1990).
Den faktiske nytten av jernbaneprosjekter synliggjøres gjennom en mer attraktiv
ruteplan med eksempelvis hyppigere avganger og kortere reisetider. Denne oppgavens
formål har vært å evaluere effekten en større ruteendring har hatt for Østlandets
passasjerutvikling. Endringen ble gjennomførbar i forbindelse med ferdigstillelse av nytt
dobbeltspor mellom Asker og Lysaker. Ruteendringen er blitt gradvis implementert av
NSB i 2012 og 2015 (NSB 2011).
For å utføre nødvendig analyser er det benyttet multippel lineær regresjon med hensikt
om å estimere sammenhengen mellom forklaringsvariabler tilknyttet ruteendringen og
passasjerutviklingen. Det er utført analyser med ulike antakelser om til hvilke
tidspunkter nytten ved forbedret ruteplan realiseres.
Oppgavens resultater viser signifikante sammenhenger på 90 % nivå mellom
passasjerutvikling og avgangsfrekvens, reisetid og befolkningsvekst. Effekten av ny
ruteplan viser seg å være generelt høyere enn trafikkprognosenes beregninger.
Resultatene varierer mye under hvilke antakelser analysen er basert på. Oppgavens
resultater viser at ruteplanens effekt er høyere under antakelse om en gradvis
effektrealisering enn ved umiddelbar effektrealisering. Dette indikerer at det finnes en
treghet i markedets respons på tilbudsendringer. | nb_NO |
dc.description.abstract | Public infrastructure projects aim to improve the public transport system, but require
enormous sums of money from taxpayers. Despite the projects´ huge resource
allocation, previous studies mention limited knowledge of the true effects of
infrastructure projects (Flyvbjerg et al. 2005; Nicolaisen & Driscoll 2014; Pickrell 1990).
Therefore, these studies recommend future ex-post evaluations of infrastructure
projects to establish more empirical knowledge within the field. Demand forecasts are a
cornerstone for the cost - benefit analysis of infrastructure projects and play an
important role in the final choice of a project alternative. A general perception is that
railway-related demand forecasts tend to be overestimated which gives an optimistic
picture of the cost -benefit relationship (Flyvbjerg et al. 2005; Nicolaisen & Driscoll
2014; Pickrell 1990).
For railway projects, the effect of infrastructure improvements gets realized through
improved timetables (higher train frequencies, reduced travel time etc.). The purpose of
this thesis is to evaluate the effects on the passenger demand caused by a major
timetable change. A new double-track section between Asker and Lysaker made the
change possible, and it was gradually implemented in 2012 and 2015 (NSB 2011).
Multiple linear regression is used to estimate the relationship between passenger
demand development and the explanatory variables linked to the timetable change. The
thesis is based on several analyses with different assumptions of when the true effects of
the change are realised.
The results show, with 90 % significance, a relationship between passenger demand and
train frequency, travel time and population growth. The effect of the timetable change
proves to be generally higher than assumed in demand forecasts, but with varying
results for the different analyses. Generally, the results indicate higher effects of the
timetable change under the assumption of a delayed realization of the effects compared
to immediate realization. This indicates that the market responds gradually to changes. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Norwegian University of Life Sciences, Ås | |
dc.subject | Ex Post Evaluation | nb_NO |
dc.subject | Regression analysis | nb_NO |
dc.subject | timetabling assessment | nb_NO |
dc.subject | Ridership | nb_NO |
dc.subject | Traffic forecast | nb_NO |
dc.title | En evaluering av passasjerutviklingen forårsaket av NSBs ruteplanendring i 2012/2015 | nb_NO |
dc.title.alternative | An evaluation of the development in passenger demand caused by NSB's timetabling change in 2012/2015 | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Econometrics: 214 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410::Analysis: 411 | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Technology: 500 | nb_NO |
dc.subject.nsi | Infrastructure | nb_NO |
dc.subject.nsi | Transport | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 136 | nb_NO |
dc.description.localcode | M-IØ | nb_NO |